Van pepersmaak naar échte peper: Pizza Hut en Taco Bell schrappen artificiële ingrediënten

Een pizza van Pizza Hut.
pizza hut Een pizza van Pizza Hut.
Te midden van de wereldwijde push naar gezonde voeding vindt bij de Amerikaanse fastfoodketens Pizza Hut en Taco Bell een heuse ommekeer plaats. Artificiële smaak- en kleurstoffen worden er geschrapt of vervangen door échte ingrediënten, zo bericht persagentschap AP.

Smakelijk klinkende, makkelijk herkenbare, minder afschrikwekkende ingrediënten: daarnaar zijn Amerika's fastfoodketens op zoek. Een voorbeeld? Als je gekruid rundsvlees in je Taco Bell-taco bestelt, moet dat vlees gekruid zijn met echte zwarte peper, en dus niet zijn opgewerkt met artificiële 'zwarte pepersmaak'. Echt eten dus, geen chemisch geprepareerd goedje. Taco Bell en Pizza Hut, allebei onderdeel van Yum Brands Inc., zeggen daar nu op te zullen inzetten.

Zo verwijdert Taco Bell alle gekke kleurstoffen uit zijn taco's, nacho's, tortilla's, sauzen en dressings. Momenteel worden de nieuwe recepten uitgetest. Ze zouden dit najaar beschikbaar moeten zijn in de Amerikaanse vestigingen. De chemische bewaarstoffen zouden tegen eind 2017 uit de producten verdwenen moeten zijn. Bij Pizza Hut worden tegen juli alle artificiële kleur- en bewaarmiddelen geschrapt. Ook Kentucky Fried Chicken behoort trouwens tot de Yum-groep, maar of ook die keten het voorbeeld van haar 'zusters' volgt, is niet bekend.

GETTY

He thinks I'm sharing. #Chickstar

Een foto die is geplaatst door Taco Bell (@tacobell) op

Marketingnadelen

De fastfoodbedrijven reageren zo op de wereldwijde beweging naar gezonder (ogend) voedsel. Ook ketens als McDonald's, Subway en Panera spelen al in op meer herkenbare, smakelijke gerechten. Hun concurrent Chipotle zette zich eerder al in de markt als gezond en ethisch alternatief, met groot succes. In april maakte Chipotle nog bekend dat het alle genetisch gewijzigde gewassen en organismen uit zijn producten had verwijderd.

Maaltijden die gezuiverd zijn van alle mogelijke marketingnadelen, het is niet zo onverstandig in deze social mediatijden. De grote vraag is of producten zo ook gezonder worden. "Artificiële ingrediënten verwijderen, kan een manier zijn voor bedrijven om hun voedsel een gezond aura te geven, zonder betekenisvolle aanpassingen te doen aan hun nutritionele profiel", stelt John Coupland, professor voedingswetenschap aan Penn State University aan AP. "De hoeveelheid zout, suiker of zelfs gewoon al de omvang van de portie inperken zou een veel grotere impact hebben op de volksgezondheid."

'De hoeveelheid zout, suiker of zelfs gewoon al de omvang van de portie inperken zou een veel grotere impact hebben op de volksgezondheid'

John Coupland, professor voedingswetenschap aan Penn State University