Vakbonden Brussels Airlines stellen honderd vragen: “We willen onderhandelen, maar niet met de rug tegen de muur”

Vakbondsvrouw Anita Van Hoof.
Photo News Vakbondsvrouw Anita Van Hoof.
De vakbonden bij Brussels Airlines hebben de directie een honderdtal vragen bezorgd om meer informatie te krijgen over de aangekondigde herstructurering bij de luchtvaartmaatschappij. Dat deden ze in de aanloop naar een ondernemingsraad die maandag op het programma staat. De bonden herhalen ook dat ze zich niet zullen laten opjagen om alles tegen eind mei goed te keuren, zoals de directie zou willen.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

De directie kondigde dinsdag een herstructureringsplan aan waarbij duizend banen op de tocht staan, een kwart van het personeelsbestand van Brussels Airlines. De procedure van de wet-Renault werd opgestart, en die start met een informatie- en consultatiefase. Het is in dat kader dat de vakbonden vragen kunnen formuleren.

"Die gaan bijvoorbeeld over het zoveel mogelijk terugdringen van het aantal naakte ontslagen en over een eventueel sociaal plan", aldus Filip Lemberechts van de liberale vakbond. "We geven ook aan dat het moeilijk is om over loon- en arbeidsvoorwaarden te praten als er geen duidelijkheid is over de toekomst van het bedrijf." Zo lopen er nog gesprekken tussen moedergroep Lufthansa en de federale regering over overheidssteun. 

“Nauwgezet de wet-Renault volgen”

Anita Van Hoof van de socialistische vakbond herhaalt nog eens dat de vakbonden de wet-Renault nauwgezet willen volgen. Dus eerst een informatie- en consultatiefase, en daarna pas onderhandelingen over een sociaal plan. "We krijgen een herstructurering voorgeschoteld en een stapel cao's met allemaal nieuwe loon- en arbeidsvoorwaarden, en ze verwachten dat wij op twee weken tijd alles ondertekenen", hekelt ze. "Dat is allemaal technische materie, we gaan dat eerst bekijken. We willen onderhandelen, maar niet met de rug tegen de muur. De wet-Renault is er om mensen te beschermen en de tijd te nemen om duidelijkheid te krijgen", aldus nog de vakbondsvrouw.

Maandag zitten vakbonden en directie voor het eerst samen over het aangekondigde herstructureringsplan. Het is de bedoeling dat Brussels Airlines een kwart kleiner wordt. Wie bij de maatschappij kan blijven, zou moeten inleveren.

Lees ook: INTERVIEW. Jan Segers sprak met Etienne Davignon: “Dit is een planetaire omwenteling. Het wordt nooit meer zoals vroeger” (+)




7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Pankaj Mishra

    Waarom zou die ceo van Lufthansa 1 mm toegeven? Als hij het nu laat failliet gaan moet hij 0 euro ontslag vergoedingen betalen en is hij in 1 klap verlost van een sinds jaren verlieslatend blok aan zijn been dat in essentie gedomineerd wordt door vakbonds aparatsjiks. Als de mensen terug beginnen vliegen moet dat gat in de markt toch terug gevuld worden en kan hij de goede verbindingen “cherry picken” in een arbeidsmarkt met een overvloed aan werkwillig personeel.

  • victor vandesande

    Ze snappen dus de urgentie weer niet he. Air Canada de helft van het personeel buiten zonder boe of ba. Willen ze dat misschien ?

  • Jan Claes

    De vakbonden hebben in het verleden veel waardevolle zaken gedaan maar ze moeten eens goed nadenken vooraleer ze zich te hard willen opstellen. Remember Sabena!

  • thierry bollaert

    ze kunnen misschien eens staken, om achteraf te wenen als de firma in faling gaat mede door staken en torenhoge lasten in europa(belgie)

  • Alfred LEEMANS

    Ze willen onderhandelen maar houden nu reeds in het achterhoofd dat zij veel geld rieken van de duizenden bijkomende dossiers van werkzoekenden.