Vakbond waarschuwt voor "woelig najaar" bij KBC

BELGA
De liberale vakbond bij bank-verzekeraar KBC waarschuwt via een open brief voor de hoge werkdruk. Als de directie dit signaal naast zich neerlegt, dreigt een "woelig najaar", waarschuwt ACLVB vandaag in de open brief die via Facebook te lezen is.

ACLVB verwijst naar verschillende hervormingen zoals de clustervorming van kantoren of KBC Live, het 'bankkantoor op afstand'. "Iedereen zit niet op het tandvlees maar erdoor", valt te lezen. De vakbond verwijst naar een groot aantal burnouts, depressies of langdurige zieken. "Een groot aantal medewerkers voelt zich niet meer goed in dit bedrijf! Hoe ver laten jullie dit nog gaan?"

Volgens de vakbond stellen de werknemers zich door de "kort opeenvolgende wijzigingen" de vraag wat de langetermijnvisie van KBC is. De werknemers hebben in 2008 de bank door de bankencrisis geloodst, klinkt het nog. "Vergeet niet dat het succes van het bedrijf berust op de tevredenheid en de motivatie van haar medewerkers."

Signaal

Dat een woelig najaar dreigt, is niet de kern van de communicatie, legt men bij de vakbond uit. "Er ligt geen actieplan klaar of zo." De brief is een signaal vanuit de basis en kwam er omdat het gevoel leeft dat het ongenoegen niet altijd doorgegeven wordt aan de top van het bedrijf. De open brief geeft "het ongenoegen dat we meer en meer zien terugkomen bij het personeel" weer, klinkt het. "We willen een signaal geven aan de directie dat het personeel er stilaan genoeg van heeft. De onvrede sijpelt ook door bij de klanten." Die zouden de gevolgen naar de service toe merken. 

Digitale transformatie

KBC wijst in een korte reactie op het sociaal overleg binnen het bedrijf. "KBC heeft een actief sociaal overleg waar deze onderwerpen regelmatig ter sprake komen", klinkt het. "KBC kon pas vanmiddag kennis nemen van de brief van ACLVB en zal de aangehaalde thema's in de daartoe voorziene overlegkanalen bespreken."

Dirk Debackere van de christelijke LBC erkent dat er zoals in elk bedrijf dat verandering doorgaat een impact is op het personeel. "De digitale transformatie gaat steeds sneller en dat dit een impact heeft op de mensen is een feit." Maar hij spreekt tegen dat het bedrijf niet luistert naar de klachten. "Dat klopt langs geen kanten." De liberale vakbond profileert zich op deze manier, klinkt het nog.




23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • rik lagrou

    Groter en winst dat alles dat die mannen nog kennen Als je van aandeelhouders 20 miljoen extra krijgt al meer winst maakt en dit op kosten van klant en personeel!!Tot volgende miserie En dan kleine aandeelhouders kwaad zijn bedrijf stuk Grote gaan snel verkocht hebben aan kleintjes laatste 2 jaar!!!

  • Wilfried Vanden Berg

    Ik heb 35 jaar in KB/KBC gewerkt. Toen nog onder directeur Vermeiren. Een man die het personeel begreep en er naar luisterde. Na zijn op rust stelling kwam er een directeur van Verzekeringen aan het roer. Sindsdien is het van kwaad naar erger gegaan. Zeer spijtig voor de mensen.

  • Carl Vangenechten

    De vakbonds-luiaarden willen staken tot zelfs onze beste eigen bedrijven kapot gaan. Bedrijfswinsten hebben geen belang meer het gaat nu nog alleen om onbelaste vakbondswinsten.

  • Freddy De Vos

    Bedankt vakbond! U bent de laatste waar de mensen nog op kunnen rekenen, in de donkere tijden! En bedankt voor de stakingen en het opkomen voor onze rechten! Zonder jullie zouden we allemaal slaven zijn.

  • Pieter Verhulst

    Natuurlijk reageert ACV. Zijn de dikke vriend van de directie aldaar. Als enige vakbond cao goedgekeurd en andere bonden buitenspel gezet.