Unilever geeft witmakende gezichtscrème andere naam vanwege racismedebat

Het gaat om de gezichtscrème Fair & Lovely, die dus weldra anders zal heten.
Unilever Het gaat om de gezichtscrème Fair & Lovely, die dus weldra anders zal heten.
Unilever gaat de naam van zijn gezichtscrème Fair & Lovely wijzigen. De witmakende huidcrème is vooral in India populair. Volgens Unilever past de naam van het product niet meer in de huidige tijd. Het bedrijf denkt nog na over de nieuwe naam.

De crème wordt ook verkocht in Bangladesh, Indonesië, Thailand, Pakistan en elders in Azië. Alleen al in India levert Fair & Lovely jaarlijks 500 miljoen dollar aan omzet op. De combinatie van de woorden ‘Fair’ (bleek) en ‘Lovely’ (mooi) op de verpakking van de crème en in reclame-uitingen suggereert volgens Unilever ten onrechte een uniek schoonheidsideaal. "Dat willen we aanpakken", aldus het bedrijf.

De witmakende huidcrèmes, maar ook andere producten die raciaal stereotyperend zijn, liggen onder vuur nu er wereldwijd een debat over racisme gaande is. Tegenstanders wijzen erop dat van dergelijke producten de suggestie uitgaat dat wit beter is dan zwart. Eerder kondigde Johnson & Johnson aan te stoppen met de verkoop van witmakende crèmes.

Colgate-Palmolive houdt als gevolg van de discussie de naam van zijn Chinese tandpastamerk Darlie tegen het licht. Dat merk, dat vroeger Darkie heette, heeft een zwarte man met een hoge hoed als logo. PepsiCo veranderde eerder de naam en het logo van pannenkoekenmerk Aunt Jemima en levensmiddelenreus Mars past de naam en het logo van het merk Uncle Ben's (rijst en sauzen) aan. Ook andere bedrijven denken na over het wijzigen van bepaalde merknamen.

Lees ook: 

Farmaceut Johnson & Johnson stopt verkoop witmakende crèmes

Rijstmerk Uncle Ben’s verdwijnt uit winkelrekken door “racistische” benaming




12 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Bart De Graeve

    Echt weer zo'n luxe probleem waar de witte marketing mannen zich zorgen over maken. In de landen waar deze producten populair zijn, denkt men geen twee keer na over de naamgeving. Men wil iets hebben dat werkt, zodat men de indruk krijgt dat de persoon niet buiten werkt.

  • freddy cardoen

    Wordt het niet stilaan een beetje genoeg . De ene dag moet de rijst van naam veranderen en de volgende dag is het gezichtscrème, wat zal het morgen zijn .

  • Christine Laevers

    Ik denk dat bedrijven met grote merken constant aan hun imago denken en niet alleen nu. Een beetje updaten kan geen kwaad. Ik stoor me aan reclame met Disneyachtige overgelukkige, lachende varkentjes, kippen en koetjes. Ja, die gaan lachend en dansend naar het slachthuis. Ik ben een goeie vleeseter maar dat is er ver over.

  • Robby De Meutter

    In zo een wereld wil ik inderdaad ook niet leven

  • Berle Boffums

    En de waanzin raast onbelemmerd voort. Waar zal het eindigen...?