Uber lijdt miljardenverlies: aandeel onderuit

Een banner van Uber aan het beursgebouw in New York.
REUTERS Een banner van Uber aan het beursgebouw in New York.
Uber heeft afgelopen kwartaal een megaverlies in de boeken gezet. Onder de streep kwam het bedrijf achter de gelijknamige taxi-app 5,2 miljard dollar tekort, het grootste verlies ooit. Daarbij is de omzet minder hard opgelopen dan kenners in doorsnee hadden verwacht. Het aandeel Uber ging in de zogeheten nabeurshandel op Wall Street hard onderuit.

Dat Uber zo sterk verlieslatend is, komt door de vele investeringen die het bedrijf doet. Zo steekt het techbedrijf achter de bekende taxi-app veel geld in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Ook moest Uber dit keer veel kosten maken in verband met zijn beursgang in New York op 10 mei.

Een jaar terug ging nog een nettoverlies van 878 miljoen dollar in de boeken. Gecorrigeerd voor onder meer wisselkoerseffecten dikte de omzet op jaarbasis met 12 procent aan, tot 2,9 miljard dollar. Analisten hadden in doorsnee evenwel op meer dan 3 miljard dollar aan opbrengsten gerekend.

Topman Dara Khosrowshahi probeerde beleggers in een toelichting op de cijfers wel enigszins gerust te stellen. Hij verwacht volgend jaar minder grote verliezen. “We denken dat 2019 ons piekinvesteringsjaar wordt”, zei hij. “In 2020 en 2021 zie je de verliezen naar beneden gaan.”

De beursgang van mei was overigens geen succes. Op de eerste beursdag ging het aandeel meteen al hard omlaag. Beleggers leken nog niet heel erg overtuigd van de mooie beloften van het bedrijf dat Uber ooit goed zal zijn voor een flinke winstmarge.

Belastingaftrek in Nederland

Mocht het bedrijf overigens een keer echt winst gaan maken, dan rekent Uber op een belastingaftrek van miljarden dollars. Dat zou dan gaan door gebruik te maken van het Nederlandse belastingregime, ontdekte persbureau Bloomberg eerder op donderdag in de kleine lettertjes van een ouder verslag van Uber. De Amerikaanse onderneming haalde intellectueel eigendom in maart weg bij een brievenbusfirma in Bermuda en bracht deze onder bij zijn Nederlandse dochteronderneming. Voor inkomsten uit immateriële bezittingen, zoals merkrechten of royalty’s, geldt hier een gunstig regime.




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Broothaers

    Uber limo=flop Uber taxi=flop Uber eats=flop Uber beurs=flop Wat zal het volgende zijn? Uber kapper,Uber beenhouwer,Uber garagist.Uber kleding enz enz. Misschien nog een beetje geld ophalen op de beurs.5.2 miljard verlies eerst kwartaal,onthou dat het jaar nog voorbij is.mooie praatjes zoals we van Uber gewoon zijn.

  • Sven Kerstens

    Zo gaat dat altijd bij zulke op het randje van illegale bedrijven. Als het interessant word verhuizen ze naar een fiscaal interessant land en. De lokale overheid en bevolking mag de rekening betalen. Onbegrijpelijk dat hier globaal niets aan word gedaan. En nog meer onbegrijpelijk dat uber word toegestaan om te werken en Nederland, belgie of eender waar.

  • peter colson

    Weer zo'n aandeel dat door de media de hemel is ingeprezen enkel omdat het een "innoverend" bedrijf is. Bitcoin werd ook door diezelfde media opgehemeld en met Tesla leurt men ook regelmatig door het medialand zonder eigenlijk hun boekhouding te kennen.

  • Jürgen Mouton

    Ze hebben nog nooit winst gemaakt, en gaan dat ook nooit doen. De enige reden dat die aandelen zo gewild waren/zijn, is omdat een hoop idioten dachten snel rijk te worden. Er zijn nog zo'n aandelen op de beurs (Tesla iemand?!?), die miljarden "waard" zijn. Het is een megabubbel die vroeg of laat barst...

  • Patje Moyens

    Uber heeft nog nooit winst gemaakt en zal dat ook de volgende jaren niet doen. De miljardenverliezen stapelen zich op en toch blijven investeerders hierin geloven. Als deze bubbel eens gaat springen,dan vrees ik dat de gevolgen van eenzelfde orde kunnen zijn als de bankencrisis van 2008. De hippe kerels van Uber zijn zich goed de zakken aan het vullen en als het ontploft mag de gewone spaarder het gat weer dichten.