Topman Eurowings: "Brussels Airlines zal geen nieuw Ryanair worden"

CEO van Eurowings Thorsten Dirks heeft de vakbonden vandaag enigszins gerustgesteld.
BELGA CEO van Eurowings Thorsten Dirks heeft de vakbonden vandaag enigszins gerustgesteld.
Thorsten Dirks, de CEO van Eurowings, heeft de vakbonden vanochtend verzekerd dat er geen sociaal bloedbad komt bij Brussels Airlines. Er zijn wel veranderingen te verwachten, zeker bij de ondersteunende diensten, maar daarover belooft de topman openheid en sociale dialoog om oplossingen te vinden. Op 12 maart ziet hij de bonden opnieuw. 

Er moeten bij Brussels Airlines op korte termijn geen veranderingen verwacht worden. "Brussels Airlines blijft de sterke home carrier op Brussels Airport, met zowel korte- als langeafstandsvluchten", zo zei Eurowings-topman Thorsten Dirks tijdens een persconferentie bij Brussels Airlines. Het merk Brussels Airlines blijft nog minstens een jaar bestaan; over veranderingen op de ondersteunende diensten komt er later meer duidelijkheid. 

Expertise

Omdat Eurowings eerder de focus plaatste op goedkope vluchten in Europa (om te concurreren met lagekostenmaatschappij Ryanair), heeft het weinig ervaring met langeafstandsvluchten. Daar kan de expertise van Brussels Airlines, specialist in vluchten naar Afrika, iets aan verhelpen. Vorige week nog liet Lufthansa-CEO Carsten Spohr verstaan dat Afrika voor de Duitse maatschappij de grote groeimarkt wordt. "We moeten de sterktes van Brussels Airlines gebruiken. Dat zijn Afrika en de lange afstand" zei hij. 

Dat betekent dat vluchtplannen en dergelijke van de twintig Eurowings-langeafstandsvliegtuigen die er tegen eind dit jaar moeten zijn in Brussel (10), Düsseldorf (7) en München (3), in Brussel zullen worden beheerd. Ook gaat Brussels Airlines vanaf april met vier langeafstandsvliegtuigen vluchten uitvoeren voor Eurowings vanuit Düsseldorf. Het gaat om vliegtuigen in de kleuren van Eurowings, maar met personeel van Brussels Airines aan boord.

Brussels Airlines wordt ook het competentiecentrum voor Afrika voor de hele Lufthansa-groep.

Thorsten Dirks gaf toe dat de grootste groei voor Eurowings momenteel in Düsseldorf zit, maar dat komt volgens hem omdat daar een opportuniteit was na het faillissement van Air Berlin. "Er hadden tijdens het komende zomerseizoen al meer vluchten kunnen zijn in Brussel, maar we zijn daar momenteel gelimiteerd door het aantal vliegtuigen en crews." Op Brussels Airport zijn er momenteel tien langeafstandsvliegtuigen gestationeerd.

BELGA

"Doorslaggevende rol"

Brussels Airlines zal een "doorslaggevende rol" spelen in de toekomst van de Eurowings Group, liet Dirks deze ochtend alvast ook verstaan aan het personeel van Brussels Airlines - zo viel af te leiden uit slides die tijdens zijn presentatie werden getoond. "De luchtvaartmaatschappij wordt geen Belgische kopie van lowcostmaatschappij Ryanair."

Dirks zei, net als bestuursvoorzitter Etienne Davignon maandagavond, dat Brussels Airlines en Eurowings samen de Eurowings Group zullen vormen. "Brussels Airlines is een sleutelelement voor ons succes als Eurowings Group." Dirks wees er ook op dat de producten die Brussels Airlines en Eurowings aanbieden, nu al tamelijk gelijklopen, met "producten van hoge kwaliteit voor elk budget". 

Vertrek Gustin en De Raeymaeker

Het voornaamste nieuwsfeit van de afgelopen dagen is dus het vertrek eind maart van de CEO van Brussels Airlines, Bernard Gustin, en financieel directeur Jan De Raeymaeker.

 "Er was discussie over de samenwerking" tussen Brussels Airlines en Eurowings, kwam Dirks daar even op terug. "Het oude management was eerder voorstander van een standalonescenario, terwijl wij geloven dat Brussels Airlines er meer baat bij heeft deel uit te maken van een grotere groep", aldus Dirks. Hij verwees naar de uitspraak van bestuursvoorzitter Etienne Davignon, die het maandagavond had over "onverenigbaarheid van personen". "Op zo'n moment moet je een beslissing nemen", aldus Dirks.

Wat de activiteiten betreft, benadrukte Dirks dat Brussels Airlines een belangrijk onderdeel blijft van de Eurowings-groep. "We zijn op zoek naar groei, het is niet de bedoeling in te krimpen, ook niet in Brussel", verzekerde hij.

CEO Bernard Gustin en CFO Jan De Raeymaeker moeten vertrekken bij Brussels Airlines.
Photo News CEO Bernard Gustin en CFO Jan De Raeymaeker moeten vertrekken bij Brussels Airlines.

Wie moet nog vertrekken?

Het vliegend personeel heeft niets te vrezen. "We zijn wanhopig op zoek naar piloten en cabinepersoneel", aldus Dirks. "De Eurowings-groep zoekt er 3.000, de hele Lufthansa-groep zelfs 8.000."

Anders is het voor het ondersteunend personeel van Brussels Airlines en Eurowings. Er zijn nu immers een aantal departementen dubbel. "Er zullen veranderingen komen bij bijvoorbeeld hr of administratie. Bepaalde mensen zullen moeten delokaliseren. We kunnen geen garanties geven", klonk het. Maar die veranderingen moeten nog in detail worden uitgewerkt. 

 Op 12 maart komt Dirks opnieuw naar Brussel. Hij zal er naar eigen zeggen een globaal strategisch plan voorstellen voor de Eurowings Group en de impact ervan op Brussels Airlines. Maar ook dan moeten nog geen precieze details verwacht worden: "Vergeet niet dat de nieuwe CEO van Brussels Airlines, Christina Foerster, pas nadien, op 1 april, haar nieuwe functie opneemt." 

Vakbond: "Geen garanties"

"We hebben enkele principes vernomen", aldus LBC'er Paul Buekenhout na afloop van een bijzondere ondernemingsraad en een toespraak van Dirks voor het personeel.  Er zijn geen garanties over het behoud van de merknaam Brussels Airlines op lange termijn, al zou de naam zeker voor de Afrika-vluchten 'incontournable' zijn. Dirks kon ook geen garanties geven voor het ondersteunend personeel, zoals marketing en IT. Daar zijn veranderingen te verwachten om synergieën te creëren met Eurowings, al is het nog niet duidelijk welke. Hij beloofde alvast samen met de bonden naar oplossingen te zoeken indien het zover komt. "Werknemers kunnen bijvoorbeeld even goed vanuit Brussel werken voor Eurowings in Düsseldorf of Keulen", gaf Filip Lemberechts van de liberale vakbond mee als voorbeeld.

Filip Lemberechts van ACLVB-CGSLB: "Werknemers kunnen bijvoorbeeld even goed vanuit Brussel werken voor Eurowings in Düsseldorf of Keulen."
BELGA Filip Lemberechts van ACLVB-CGSLB: "Werknemers kunnen bijvoorbeeld even goed vanuit Brussel werken voor Eurowings in Düsseldorf of Keulen."

Geen acties gepland

De ACLVB'er stelde een uitgestoken hand vast. "Ze zullen van hogerhand niet eenzijdig hun wil opleggen", aldus de vakbondsman. "Er is beloofd dat alles in overleg zal gebeuren", beaamde Anita Van Hoof (BBTK). "Maar gerust ben je nooit, we blijven waakzaam." Er zijn momenteel geen acties gepland.

Zakelijk en direct

Paul Buekenhout voelde alvast een stijlbreuk tussen Dirks en de toekomstige topvrouw van Brussels Airlines, Christina Foerster, enerzijds, en Bernard Gustin anderzijds. "We hebben nieuwe trainers, niet langer met een Latijnse stijl, maar wel met een Germaanse: meer zakelijk en meer direct", aldus de vakbondsman. 

BELGA
BELGA



26 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Carl Schepers

    Als ex werknemer van BA vind ik het een goede zaak, vliegend personeel is er niet in overvloed en blijft, maar de administratie zullen de duitsers nu eindelijk en hopelijk eens opkuisen... echte toestanden uit de collegas zijn daar nog te merken, de oude sabena situatie is daar nog volop actief, administratieve jobkes bekomen via vriendjespolitiek van "brave nonkels"... laat ze die toestanden maar eens goed uitzuiveren

  • Jean Schoups

    Wereldwijd staat de burgerluchtvaart voor ingrijpende veranderingen waarvan de gevolgen nu nog niet kunnen ingeschat worden. Er zal tevens een enorm gebrek aan gekwalificeerd personeel (zowel op de grond als in de lucht) zijn waarvoor er geen pasklare oplossingen zijn!!! Landen zoals de Emiraten bv. zijn nu al volop bezig met het "uitzuigen" van het Westen om het hoofd te bieden aan de nieuwe situatie.

  • rudolf jacobs

    oef dan gaan ze de plannen toch niet doordrukken van rechtopstaan te vliegen gelijk in een paardenbox,en mag je toch nog een doosje pralienen als bagage meepakken,den boel is al verkocht de rijke hebben nog maar eens gewonnen trukken van luie charel,zo geraakt brussel van da vlieglawaai vanaf daar draait het om en niks anders,en charleroi de vervanger maken,zo blijft alles franstalig

  • Alfons Thijs

    De service en kwaliteit kwamen toch al overeen

  • Albert Neen

    Tenzij dat ze bij BA nog in Sinterklaas geloven, zal op termijn de lijn Brussel-Kinshasa nog blijven en de rest van de afrikaanse bestemmingen zal aansluiten bij Frankfürt of Düsseldorf.