Telenet verwacht ‘matig negatieve’ financiële impact door lockdown

De winkels van Telenet zijn sinds midden maart gesloten.
Photo News De winkels van Telenet zijn sinds midden maart gesloten.
Telecomoperator Telenet verwacht een ‘matig negatieve, maar tijdelijke impact’ van Covid-19 en de lockdown. Het bedrijf verwijst hiervoor onder meer naar mediadochter De Vijver, met televisiezenders als VIER en VIJF, en de gesloten winkels. Het bedrijf past daarom de vooruitzichten licht aan, klinkt het donderdag in het cijferbericht van het eerste kwartaal.

De financiële impact van het nieuwe coronavirus bleef relatief beperkt, maar zal naar verwachting in het tweede kwartaal en rest van het jaar groter zijn, “vooral wegens de blootstelling van onze dochteronderneming De Vijver Media aan de meer cyclische media- en reclamemarkten”.

Voorts haalde Telenet minder opbrengst uit de verkoop van telefoons, omdat de winkels sinds medio maart gesloten zijn. Ook was er een groter verloop voor de betalende sportkanalen van Play Sports, omdat alle sportevenementen stopgezet werden. Ook bij ICT-dochter Nextel was er een nadelige impact.

Telenet verwacht nu dat voor het hele jaar de opbrengsten ongeveer 2 procent zullen dalen, in plaats van stabiel blijven. De aangepaste ebitda-winst (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) zal ongeveer 1 procent dalen en niet ongeveer 1 procent stijgen.

De Vijver

De omzet ging in het eerste kwartaal 4 procent hoger tot 653 miljoen euro. Indien de overname van De Vijver uitgefilterd wordt, bleef de omzet vrijwel stabiel, klinkt het. Hogere opbrengsten uit abonnementen werden vrijwel volledig geneutraliseerd door de lagere opbrengsten, onder meer door het coronavirus.

De nettowinst ging fors hoger, van 14 miljoen tot 153,2 miljoen euro, dankzij “beduidend hogere financiële opbrengsten in de periode en lagere winstbelastingen”. Dit werd gedeeltelijk gecompenseerd omdat uitzendrechten voor sportevenementen versneld afgeschreven werden.

Het bedrijf haalde tot slot 8.100 nieuwe breedbandklanten binnen. Dat was de ‘beste prestatie sinds het tweede kwartaal van 2016' dankzij verbeterde verkoop en afgenomen klantenverloop. 

Lees ook:

Digitale consumptie gigantisch gestegen: zélfs de vaste lijn gebruiken we meer (+)

Wat doet bekend Vlaanderen in lockdowntijden? Dit zijn de boeken, films, tv-series en muziek die hen verstrooiing bieden (+)

Insiders kopen na terugval aandelen van hun bedrijf (+)




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • zulma Zulens

    Maak je geen illusies, alles zal een pak duurder worden.

  • Maria Duval

    Ed Gof : nietes. Orange is Telenet dus vergeet goedkoper , je moet je pack beter vergelijken.

  • Markos Agios

    Een massa volk moet nu thuis werken, dus internet is een noodzaak.

  • Etienne Vanhoegaerden

    Zullen wel de prijzen aanpassen in hun voordeel

  • Erwin Vandriessche

    De prijzen die telecombedrijven vragen hier in Belgie zijn al veel hoger dan de buurlanden, alsook de koppelverkoop van GSM's. Dus zeker geen reden om nog meer te verlangen van de klanten. Dat de breedbandcontracten zijn toegenomen is normaal in deze crisistijd. Daar nu meer mensen van thuis moeten werken en kinderen internet nodig hebben voor schooltaken en lessen. Het is ook maar één van de mogelijkheden om via sociale media in contact te blijven met anderen zoals familie.