Te koop: derde van aandelen Brussels Airport

De luchthaven heeft drie aandeelhouders: de Australische financiële groep Macquarie, het pensioenfonds van het onderwijzend personeel van de Canadese provincie Ontario (OTPP, 39 procent) en de Belgische staat (25 procent + 1 aandeel). De Australische financiële groep Macquarie wil haar belang (36 procent) van de hand doen.
BELGA De luchthaven heeft drie aandeelhouders: de Australische financiële groep Macquarie, het pensioenfonds van het onderwijzend personeel van de Canadese provincie Ontario (OTPP, 39 procent) en de Belgische staat (25 procent + 1 aandeel). De Australische financiële groep Macquarie wil haar belang (36 procent) van de hand doen.
Een derde van Brussels Airport staat te koop. De Australische financiële groep Macquarie wil haar belang (36 procent) van de hand doen. Dat schrijft De Tijd vandaag.

De luchthaven heeft drie aandeelhouders: Macquarie, het pensioenfonds van het onderwijzend personeel van de Canadese provincie Ontario (OTPP, 39 procent) en de Belgische staat (25 procent + 1 aandeel). Macquarie besliste begin vorig jaar zijn aandelen van de hand te doen. OTPP heeft een voorkooprecht op die stukken. 

Arbitragerechtbank

Omdat de Australiërs het onderste uit de kan wilden halen, gingen ze ook met andere geïnteresseerde partijen praten, tot groot ongenoegen van OTPP. Het Canadese pensioenfonds trok zelfs naar een arbitragerechtbank in Londen om te verhinderen dat Macquarie confidentiële informatie over de luchthaven zou vrijgeven aan een derde partij.

Maar dat conflict - het grootste obstakel voor de deal - is bijna verleden tijd, vernam De Tijd. De 'vrede' moet enkel nog geformaliseerd worden, waardoor de verkoop van het Macquarie-belang in een stroomversnelling komt. Het startschot zou in de komende weken worden gegeven.




10 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Henri Hendrickx

    Zoals zoveel zaken hier in belgië ontbreekt het aan systeem en visie. Eindhoven en Weeze-Düsseldorf werken wél want is Nederland en/of Duitsland

  • van roy jozef

    in Antwerpen is al een vlieghaven, Deurne is toch Antwerpen?

  • Frans Van Hoyweghen

    Boris Verheyden er is in Antwerpen al smog en geluidshinder genoeg. Dank U

  • pieter spannemaker

    Kan mij voorstellen dat ze er vanaf willen. Vorige week na 5 jaar weer is van Zaventem vertrokken na 2 uur aanschuiven bij de security besloten dat het de laatste keer was. Onvoorziene omstandigheden was het antwoordt , dan weet je hoe het daar georganiseerd is. Chaos!!!!!!

  • rik lagrou

    ze weten dat Airport wil uitbreiden zware kosten maken waardoor geen winst komende 10jaar natuurlijk sommige zijn niet dom Als aandeelhouder moeten investeren waar zelf niet in gelooft