Studio 100 waagt zich op Chinese markt

Photo News
Studio 100 waagt een stap naar de Chinese markt. Het media- en entertainmentbedrijf achter onder meer K3 en Samson&Gert ontwikkelt drie formats die voet aan grond moeten krijgen in China. Dat zegt CEO Hans Bourlon in De Tijd.

Studio 100 wil met drie nieuwe formats naar de Chinese markt trekken, die ook rond nieuwe figuurtjes zullen draaien. Daarbij wil Bourlon vooral samenwerken met lokale producenten via tijdelijke brugfinancieringen, eerder dan zware investeringen te doen of fysiek aanwezig te zijn in het land.

Die gesprekken met lokale coproducenten werden in maart al opgestart. Op een verschijningsdatum of een concrete invulling van de producties laat Bourlon zich niet vastpinnen.

Ervaring in huis

De Chinese ambities zijn volgens De Tijd een directe uitloper van de overname van het New Yorkse animatiebedrijf Little Airplane Productions vorig jaar. Aan het roer van die studio staat Josh Selig, die naam maakte als schrijver van het iconische kinderprogramma 'Sesamstraat'.

Selig heeft de broodnodige ervaring met de Chinese markt, die Studio 100 goed zal kunnen gebruiken. Zo maakte hij de animatiereeks ‘Super Wings’, die ook in China te zien is. "'Super Wings' is een voorbeeld van een reeks met Chinese origine die toch de blik op de wereld heeft", legt Bourlon uit.

Voor de drie nieuwe producties heeft hij dezelfde benadering in gedachten. “Ze zijn in de eerste plaats gericht op de Chinese markt, maar moeten ook internationaal kunnen rondreizen.” Als de series aanslaan, is het dus mogelijk dat die ook hier te bekijken zijn. 

Groei

Overigens heeft Studio 100 het voorbije jaar de omzet en de rendabiliteit zien stijgen. Ook de volgende drie jaar verwacht het amusementsbedrijf verdere groei. De omzet steeg 9 procent naar 176,2 miljoen euro. De bedrijfs- of ebitda-winst (de winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg met een vijfde naar 68,3 miljoen euro. "Het beste jaar ooit", aldus Studio 100 over die rendabiliteit. De nettowinst groeide van 2,5 naar 6 miljoen euro.

Van die omzet komt 72,5 miljoen euro van de Plopsa-pretparken die Studio 100 uitbaat. Dat is 1,5 procent meer dan een jaar eerder. Onder meer de opening van Heidiland in Plopsa De Panne droeg bij tot de stijging. Plopsaland plant overigens de bouw van twee nieuwe waterparken in België en een hotel in De Panne.

De internationale media-activiteiten van Studio 100 groeiden van 24,1 miljoen euro omzet in 2016 naar 49,2 miljoen euro omzet in 2017. Deze verdubbeling van de omzet werd gerealiseerd door een combinatie van groei door overnames en organische groei. Zo nam Studio 100 in februari vorig jaar het Duitse beursgenoteerde M4E AG over en in november het Amerikaanse Little Airplane Productions Inc.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Cassius Roy

    Idiaal voor hen. Ligt dicht bij hun fabriek... wink wink