Sportketen United Brands op rand van faillissement

Foto Rutger Lievens
Sportketen United Brands, met hoofdzetel in Sint-Katelijne-Waver, heeft bescherming tegen schuldeisers aangevraagd, en die tot 18 december ook gekregen. Dat gebeurde nadat de keten eerder was gedagvaard tot faillissement. Toenemende concurrentie van webwinkels en dure winkelhuurcontracten zouden hebben gewogen op de resultaten.

United Brands was naar de koophandelsrechter in Mechelen gestapt met een vraag om een collectief akkoord, in het kader van de wet betreffende de continuïteit van de onderneming onderneming (WCO). Dat werd toegestaan op 30 juni. Mogelijk is een dagvaarding tot faillissement niet lang voor de aanvraag een trigger voor het bedrijf geweest om de gerechtelijke reorganisatie aan te vragen.

Het bedrijf zelf, dat momenteel nog zo'n acht winkels in Vlaanderen kent, zat in moeilijke papieren. De concurrentie van webshops neemt alleen maar toe en het bedrijf had ook een aantal dure huurcontracten, waaronder een van een intussen gesloten winkel op de Meir in Antwerpen.

Ten laatste 17 november moet het bedrijf een reorganisatieplan neerleggen en op 11 december kunnen de schuldeisers stemmen.

De voorgestelde reorganisatie omvat onder meer het sluiten van een aantal winkels en het sterker focussen op "beleving" in de resterende winkels. De keten heeft recentelijk al een viertal winkels gesloten.

De laatste jaarrekening, met een verlengd boekjaar tot 30 september 2016, vermeldt een verlies van 3,79 miljoen euro. De bedrijfsrevisor heeft een afkeurende verklaring gegeven.

Oprichter Marc Piessens, wiens dochter Dorien de nieuwe CEO van United Brands is, verklaarde vanochtend al in onze krant dat ze zelfs naar de rechtbank zijn gestapt, om de kans te krijgen tegen kerst orde op zaken te stellen.  Plannen om nog meer winkels te sluiten - er zijn er nog 8 - zijn er niet. "We zijn net aan het veranderen en verbouwen tot wat het nieuwe United Brands moet zijn. In Turnhout opent binnenkort een vernieuwde winkel de deuren, in Kortrijk volgt voor het eind van het jaar een nieuwe vestiging. Waar huurcontracten aflopen, bekijken we of we daar nog op de goede locatie zitten."

Want samen met de nieuwe CEO staat er ook een nieuw strategisch plan klaar. "Met giganten als Zalando of Decathlon kunnen wij ons niet meten. Maar wij kunnen het wel anders aanpakken. Decathlon verkoopt voor 95% eigen producten, terwijl wij voor 95% merken verkopen", is Piessens strijdvaardig "De betere sportzaken sluiten stuk voor stuk de deuren. Dat gat willen wij opvullen, met de expertise van ons winkelpersoneel en nichemerken."




17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Becky

    De zoveelste in de rij!

  • Mr T

    Al vaak een winkel van hen binnengestapt maar nooit iets gekocht. Veel te duur en geen professioneel advies omtrent de materialen. Waar is dan die meerwaarde van de fysieke winkel?

  • Godfried Van Bouillon

    Hun aankoopbeleid is niet wat het moet zijn, daar moeten ze aan werken...Dorien was in het verleden al chief van de UBX winkels, deze bestaan niet meer, MP had indetdaad een totaal gebrek aan peoplemanagment...nul mensenkennis, nul power to motivate...

  • Tess Van reusel

    T Vandermolen Inderdaad Antwerpen was de slechtste winkel die ik kende... Sluiten die onbeleefde brutale beestenboel!!!!!

  • Tom Dehelt

    Als je 2 verschillende maten van schoenen verkoopt in dezelfde doos, dan krijg je zoiets voor.