Solvay is zijn pijl kwijt

Jean-Pierre Clamadieu, CEO bij Solvay.
BELGA Jean-Pierre Clamadieu, CEO bij Solvay.
Solvay neemt een nieuwe start. Het viert dit jaar zijn 150-jarig bestaan, én het onderging met de overname in 2011 van Rhodia een diepgaande transformatie. Dat vraagt om een hertekening intern, maar ook extern. De chemiegroep krijgt dan ook een nieuw logo.

Het nieuwe logo behoudt de S-vorm uit het oude logo, en ook de blauwe kleur. Maar Solvay verliest wel de kenmerkende omgekeerde pijl uit het oude logo. Eén van de redenen is dat in Azië een omgekeerde pijl een negatieve symboliek kent.

Ook interne veranderingen
De chemiegroep ondergaat ook intern een verandering. De grote portfolio aan producten zal worden aangestuurd vanuit een decentrale organisatie, waarbij achttien 'global business units' in vijf divisies zullen worden onderverdeeld. Bedoeling is zo dicht mogelijk bij de markt te staan, vertelt CEO Jean-Pierre Clamadieu. Daarboven komt een uitvoerend comité dat verantwoordelijk zal zijn voor de visie en strategie. Aan het hoofd staat CEO Clamadieu.

Solvay nam Rhodia in 2011 over. De nieuwe strategie die daaruit volgt werd eerder bekendgemaakt. Tegen 2016 wil Solvay de operationele kasstroom van 2 naar 3 miljard euro brengen. Daartoe wil het de focus leggen op innovatie, organische groei én operationele verbetering. Dat laatste gaat overigens niet gepaard met veel lawaai. Solvay gelooft niet in de aanpak van bedrijven die uitpakken met massale ontslagen, aldus Clamadieu. Wel zijn er "her en der" uitdagingen die zullen worden aangepakt, zoals de eerder aangekondigde capaciteitsvermindering in de productie van soda.

"Uitdagingen in Europa"
De Franse CEO van Solvay liet niet veel los over de verwachtingen voor 2013, dat een jaar van consolidatie moet worden. "Onze portfolio is evenwichtig, zelfs in moeilijke omstandigheden. De integratie staat op het goede spoor", aldus de topman. "We zien vooral uitdagingen in Europa. Azië lijkt dynamisch te blijven, net als de VS", luidt het over de verschillende markten.

Solvay, wereldwijd nummer acht in de (niet petro)chemische sector, denkt nog niet meteen aan grote overnames. "Dat is niet meteen onze grootste prioriteit", zegt Clamadieu. Maar op langere termijn wordt het niet uitgesloten. Wat kleinere overnames betreft, staat het klaar om op opportuniteiten in te gaan. "We zijn pragmatisch, zonder taboes. Onze portfolio verandert immers voortdurend", legt de topman uit. Clamadieu is de eerste niet-Belg aan het hoofd van de Solvay-groep. Maar hij voelt zich naar eigen zeggen al deel uitmaken van de Solvay-cultuur, die 150 jaar geschiedenis achter de rug heeft. Dat rijke verleden van de groep - voor de eerste wereldoorlog uitbrak de grootste chemiegroep ter wereld - zal in 2013 uitgebreid worden gevierd, met allerlei evenementen.

Het oude logo van Solvay.
BELGA Het oude logo van Solvay.