Sociale onrust bij het spoor

In 2016 was er een sociaal akkoord waardoor onder meer twee andere extralegale feestdagen (2 en 15 november) verdwenen.
Photo News In 2016 was er een sociaal akkoord waardoor onder meer twee andere extralegale feestdagen (2 en 15 november) verdwenen.
De socialistische spoorbond is uit de onderhandelingen gestapt voor een protocol van sociaal akkoord. Dat zegt Pierre Lejeune, de nationaal voorzitter van CGSP Cheminots. De directie zou onder meer 26 december willen schrappen als feestdag.

Na enkele dagen onderhandelingen kon geen akkoord gesloten worden dat zou leiden tot een protocolakkoord. Het personeel heeft wensen rond het werk zelf, welzijn op het werk en koopkracht, maar de spoorwegen zetten daar een “disproportionele stijging van de productiviteit” tegenover. De spoorbond wil nu eerst de basis informeren, na de zomervakantie zal een “snedig antwoord” uitgewerkt worden.

De directie wil dat het nieuwe sociaal akkoord budgetneutraal is, verduidelijkt Lejeune. “Dit komt erop neer dat dat de spoorlui zelf een verhoging van de koopkracht moeten financieren via een verhoging van de productiviteit.” 

26 december geen feestdag meer?
Volgens CGSP Cheminots zou de directie bijvoorbeeld 26 december willen schrappen als feestdag en de 36-urige werkweek willen afschaffen. Dat laatste zou in de praktijk betekenen dat de spoorlui dertien zogenaamde kredietdagen verliezen. Lejeune hekelt ook dat de eenheid van het statuut van de werknemers van NMBS en Infrabel in gevaar zou komen, omdat de directie niet kan garanderen dat de maatregelen voor alle werknemers zouden gelden.

De vakbond besliste daarom niet langer te onderhandelen over de “onaanvaardbare” pistes. Een nieuwe bijeenkomst van het sturingscomité is begin september gepland en Lejeune zal er aanwezig zijn.

Gematigdere taal
Bij andere vakbondslui is de taal evenwel gematigder. “We zitten in de onderhandelingen voor een protocol van sociaal akkoord. Die besprekingen zijn nog aan de gang”, zegt Ludo Sempels als voorzitter van de Vlaamse ACOD Spoor. Hij geeft geen verdere commentaar omdat de achterban nu ingelicht wordt en er nog besprekingen zijn.

“Er is een eerste ronde van sociaal overleg geweest”, vult Luc Piens als algemeen sectorverantwoordelijke van de christelijke spoorbond ACV-Transcom, aan. “We hebben een aantal opmerkingen gemaakt. De maatschappij is bereid de opmerkingen te bekijken en alternatieven te zoeken.” Ook Piens wil verder niets kwijt over de inhoud van de onderhandelingen.




15 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Yvan Beelaert

    Er is vraag naar treinbegeleiders en treinbestuurders ,ze vinder er geen,hoe komt dat als het daar allemaal roze geur en maneschijn is.omdat er weken zijn dat er meer dan 45 uur gewerkt moet worden en men zeer onregelmatige uurregeling heeft.Die uren overwerk zijn niet betaalt en worden normaal gecompenseerd in kredietdagen.Ik denk dat dit in ieder normaal bedrijf zo is.

  • albert stroobandt

    Ik werkte bij de NMBS en ik ben begonnen met 45 u week en we deden dienst van 10u maar de snelheid van goederentreinen lag lager dan nu , toen ik stopte 36u wel met behoud van loon dus iedere week 9u gratis, als ze moesten per uur betalen dan was het opgelost en acod is nooit tevreden.

  • robby dobbels

    Niemand heeft 36-werkuren per week behalve de nmbs, niemand heeft 26 december als feestdag, behalve de nmbs. Het is toch normaal dat er tegen opslag iets tegenover staat. Die mensen zijn zo jaren veel te veel verwend geweest, nu ze aan normale werkmens regels moeten werken is het kot te klein.

  • Geert De Winne

    Laat ze een 38u week draaien , gedaan met die riante voordelen !!!

  • Marco Maerten

    Walter Decock,het feit dat investeringen naar het buitenland gaan,is uit puur winstbejag zonder dat daar ook maar iets tegenover staat..de rauwste vorm van uitbuiting..the race to the bottom,zeg maar.Dat was 50 jaar geleden toch wel anders.