Slechts 3 op de 10 Belgen proberen product eerst in de winkel en kopen dan online

Wannes Nimmegeers
Het idee dat shoppers eerst gaan winkelen om dan hetzelfde item online te kopen, klopt niet: zeven op de tien shoppende Belgen doen dat nooit. Dat blijkt uit de jaarlijkse shoppingenquête, afgenomen bij 2.110 Belgen, van Group Hugo Ceusters-SCMS en haar filiaal Devimo Consult, samen de grootste onafhankelijke beheerders van shoppingcentra in ons land.

Dat we massaal eerst in een "fysieke" winkel gaan rondneuzen om uiteindelijk onze aankoop online te doen, is niet meer dan een mythe. En ook het omgekeerde gebeurt niet vaak: consumenten gaan niet zo vaak eerst online kijken wat er allemaal op de markt te koop is om vervolgens naar de winkel te trekken. Ook opvallend: 70,2 procent informeert zich voor het winkelbezoek zelfs niet online over bepaalde producten of prijzen.

De helft van de Belgen gaat niet enkel shoppen om iets te kopen, ze willen vooral genieten van een leuke uitstap. "Mensen winkelen niet zozeer strategisch, het is gewoon een beleving. Als we gaan shoppen, houden we ervan om die producten in onze handen te voelen en met onze aankoop naar buiten te kunnen wandelen. Als we ervoor of erna dan ook nog iets kunnen eten en/of drinken, is dat mooi meegenomen", aldus Hans Van Laer van Group Hugo Ceusters-SCMS.

Kostprijs

Gemiddeld kost een shopdagje 81 euro. In shoppingcentra die buiten de stadskern liggen, geven we meer uit: gemiddeld zowat 103,90 euro, of ruim 40 euro meer dan in shoppingcentra binnen de stad. In winkelcentra betalen we vooral met onze bankkaart, in drie kwart van de gevallen. In centra buiten de stad zelfs in bijna acht op de tien keer. In de shoppingcentra geven we het liefst onze centen uit aan kleding (45 procent), vrije tijd (13 procent), schoenen, juwelen en accessoires (12 procent), verzorging (10 procent) en horeca (8 procent). 

De Belgische shopper is gemiddeld 41 jaar en 6 maanden. Vrouwen gaan nog steeds het vaakst shoppen: 67 procent vrouwen tegenover 33 procent mannen.




31 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • raf peeters

    @ALBERT DEPLUS, kan je bijtreden,dochter bij plaatselijke kmo carport willen bestellen aluminium constructie 3mx7m koste3980€ zei meneer en dan nog zelf te plaatsen ,diezelfde carport via internet en hou je vast ,geen typ fout 1880€ ,maar meneer van de kmo rijdt wel Porsche en wie die betaald is wel duidelijk,maar doch-ter zeer zeker niet.

  • Francinne Declerque

    Voor peulen ok maar overprijsde kledij, toch even passen en later thuis bestellen. Idem fietsen, wasmachines gaan bekijken, etc tja, vrije markt economie.

  • Karel Van Campenhout

    Het is normaal dat de mensen aan hun portemonnaie denken. Ze hebben geen ministerwedde.

  • Martin Meuris

    Het fenomeen is niet tegen te houden dat de winkels in de stad moeten sluiten. De huur is ook gewoon veel te hoog maar dat geeft men niet graag toe. Een winkel is tenslotte maar een lege ruimte, waarom moet de huur en ook de aankoopprijs dan zo hoog zijn?

  • Eric Grosemans

    Soms ben je wel verplicht om via webwinkels te gaan, gewoon omdat ze het hier in de winkels niet hebben. Als het iet of wat buiten de standaarden valt, hebben ze het niet, Vooral ondervonden met ijzerwaren. En als ze het bij toeval wel hebben, vragen ze voor 4 stuks meer dan voor 25 stuks online, verzending uit China inbegrepen.