SAS Automotive sluit twee jaar vroeger: 210 jobs bedreigd

BELGA
SAS Automotive, één van de vijf Gentse toeleveranciers die naast de nieuwe Volvo greep, sluit niet medio 2019 maar op 31 oktober 2016. Die intentie wordt deze oormiddag op een bijzondere ondernemingsraad toegelicht, bevestigt ACV-CSC Metea. Het personeel heeft het werk neergelegd. Vakbonden en directie van SAS Automotive zitten morgenochtend samen voor een verzoeningsvergadering.

Bij SAS Automotive worden dashboards gemaakt. Het bedrijf maakte bekend dat het zelf het contract met Volvo opzegt, wat contractueel kan, en waarbij twee maanden opzeg voorzien wordt. "Volvo op haar beurt heeft de mogelijkheid om uitstel te vragen voor vier maanden, zonder verdere wijzigingen stoppen op 31 oktober 2016 de activiteiten", verduidelijkt vakbondsman Dany Clevers (ACV-CSC Metea). "De strategie van SAS is duidelijk: men wil Volvo onder druk zetten om financieël over de brug te komen, want Volvo is volgens ons niet in staat om die zaken op zo'n korte termijn binnen te nemen."

Een afbouwscenario tot medio 2019 zag SAS Automotive niet zitten. "Van het moment dat men in een afbouw zit, is de winstgevendheid totaal weg", klinkt het. 

De staking zal in de loop van de maandnamiddag gevolgen hebben voor zowel Volvo Cars Gent als de andere toeleveranciers, aldus nog de vakbond. De onderdelen van SAS worden just-in-time geleverd. 

"We laten ons niet doen, hier moet een duidelijk antwoord op komen", zegt Marc Staelens, gewestelijke secretaris ABVV Metaal. "Ze moeten niet denken dat we nog vier maanden braaf dashboards gaan maken zonder enige zekerheid."

Bij SAS werken 199 mensen, waarvan 170 arbeiders en 29 bedienden. "De mensen voelen zich terug bedrogen", zegt Clevers. "Een paar weken terug kregen ze informeel het uitdoofscenario te horen, ze hadden zich daarop ingesteld en ook wij naar begeleidingsplan toe. Nu wordt dat allemaal zeer kort."

Ze moeten niet denken dat we nog vier maanden braaf dashboards gaan maken zonder enige zekerheid

Marc Staelens (ABVV)