Sanoma tevreden over voortgang reorganisatie

ANP
De reorganisatie die het Finse mediaconcern Sanoma in het najaar van 2013 aankondigde, begint zijn vruchten af te werpen. Het concern maakte vorig jaar weer winst, waar een jaar eerder nog een groot verlies werd geleden. Dat maakte Sanoma, dat in december nog aankondigde zijn Belgische en Nederlandse activiteiten samen te voegen, vandaag bekend. Sanoma geeft in België onder meer de bladen Humo, Flair, Libelle en Story uit.

De nettowinst kwam uit op 61,6 miljoen euro. In 2013 stond nog een verlies van 320,3 miljoen euro in de boeken.

In het vierde kwartaal vorig jaar werd wel ruim 104 miljoen euro verlies gemaakt, tegen dik 31 miljoen een jaar eerder. De resultaten werden onder meer gedrukt door lagere advertentie-inkomsten. Ook ingrepen in verband met de reorganisatie haalden de winstgevendheid omlaag.

Mede doordat er vorig jaar veel tijdschriften werden afgestoten, daalde de jaaromzet van Sanoma met 8,7 procent tot ruim 1,9 miljard euro. Sanoma rekent erop concernbreed pas vanaf 2016 weer te groeien op eigen kracht.

Op 31 oktober 2013 kondigde de Finse mediagroep aan dat ze haar Belgische activiteiten "onder strategische heroriëntatie" plaatste, wat betekende dat alles in de etalage werd gezet. Sanoma wil zich voortaan toeleggen op de educatieve publicaties enerzijds en de kernmarkten Finland en Nederland anderzijds. In België werd het aandeel in De Vijver Media (de holding boven de zenders VIER en VIJF en productiehuis Woestijnvis) verkocht aan Telenet, een deal die naar verwachting in het eerste kwartaal van 2015 rond moet zijn, zo staat donderdag te lezen in het jaarverslag voor 2014. In ruil werd Sanoma weer 100 procent eigenaar van weekblad Humo.

Op 18 december 2014 kondigde Sanoma aan de Belgische en Nederlandse activiteiten samen te voegen in een nieuwe bedrijfseenheid, nadat gesprekken met kandidaat-overnemers voor de Belgische activiteiten nergens toe geleid hadden.

Op 1 januari is het gecombineerde mediabedrijf opgericht. Dat telt geen Belgen op het allerhoogste echelon, maar krijgt de topman van de Nederlandse activiteiten, Peter de Mönnink, als nieuwe CEO. Henk Scheenstra, voordien operationeel directeur (COO Content Media) in Nederland, is aangesteld als voorzitter van Sanoma Media België en zal er de dagelijkse leiding hebben.

Sanoma gaf in december aan de integratie binnen de twaalf maanden te willen afronden. "Het doel is om te groeien", luidde het toen in een persbericht. Het bedrijf telt in België een 450-tal werknemers. Samen met de zowat 1.700 in Nederland telt het nieuwe bedrijf dus ongeveer 2.150 werknemers.

In België heeft Sanoma meer dan 35 bladen, in Nederland meer dan 20.