Ryanair pleit voor "stresstests" voor luchtvaartmaatschappijen

Kenny Jacobs, marketingdirecteur Ryanair.
Photo News Kenny Jacobs, marketingdirecteur Ryanair.
De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair stelt voor om een soort van "stresstests" in te voeren voor de luchtvaartmaatschappijen in Europa, om nog meer faillissementen de komende maanden te vermijden. Dat heeft marketingdirecteur Kenny Jacobs gezegd tijdens een persconferentie in Brussel.

De luchtvaartsector beleeft moeilijke maanden. In september alleen al kwamen XL Airways, Aigle Azur en Adria Airways in de problemen. En het faillissement van de Britse reisgroep Thomas Cook betekent slecht nieuws voor dochter-luchtvaartmaatschappijen als het Duitse Condor en het Scandinavische Ving. Eerder dit jaar deden onder meer WOW Air en Germania de boeken toe.

"Stresstests", die de veerkracht meten van ondernemingen bij ongunstige marktontwikkelingen, zouden volgens Ryanair kunnen helpen om nog meer faillissementen te vermijden. In Europa werden na de financiële crisis van 2008 stresstests ingevoerd voor de banken.

De Ryanair-marketingdirecteur ging tijdens de persconferentie ook in op de klimaatverandering. Volgens hem mogen mensen niet beschaamd zijn om te vliegen. "Het is simplistisch om te zeggen dat er minder vliegtuigen in de lucht mogen zijn", klonk het. "Bepaalde vliegtuigen vervuilen minder dan andere, en kiezen voor onze, jonge, vliegtuigen is kiezen voor minder CO2-uitstoot.”

De lowcostmaatschappij wil haar CO2-uitstoot met 10 procent verminderen tegen 2030 en wegwerpplastic voor eenmalig gebruik binnen vijf jaar volledig bannen. Ze claimt voorts dat ze volgend jaar meer dan 630 miljoen euro aan milieutaksen zal betalen. "Belastingen die geen enkel milieuvoordeel voortbrengen", hekelt Ryanair. 




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gunter Verleyen

    Als de mensen nu eens de totale som maken van hun ryanair-ticket dan komen ze meestal bedrogen uit, voor alles en nog wat een toeslag, drankjes en hapjes aan boord peperduur (daar halen ze hun winst) en stress-test ik vrees dat ryan-air tegenwoordig nogal veel stress heeft, om de haverklap ligt het plat door stakingen, tegenwoordig slechter dan bij een klassieke maatschappij. tis natuurlijk goedkoop als jen niets eet en drinkt en enkel met een sjakos als bagage.

  • Axel Italis

    Kijk , ben nu niet direct een Ryanair fan, maar eerlijk is eerlijk, ze vliegen met modern materiaal. Vergelijk met Brussels Airlines , de vloot is veel ouder en ze hebben pas de Avro RJ reeks afgevoerd ( die bestond uit vliegende tweedehandsonderdelen ) dus. En of vliegreizen die goedkoop zijn schadelijker zijn als mensen die anders op vakantie vertrekken met een oeroude diesel is nog maar de vraag.

  • lilly de bruyn

    Als je nu van 1 vliegtuigmaatschappij stress zou krijgen is het toch van Ryanair zeker !! Vliegen we of vliegen we niet....Vroeger noemde ze dat air peut-être !!

  • Michel Van der Hoydowch

    10 % minder CO2 zeggen ze maar ze verzwijgen hoeveel hun 90 % CO2 bedraagt. Ryanair zet mensen aan tot onnodig , overbodig reizen door schunnige prijzenpolitiek ,uitbuiting personeel en chantage tov landen . No Go.

  • Jan Verstrepen

    En hij gaat de regeltje bepalen.