Ryanair opent deur voor Belgische cao-onderhandelingen

EPA
De Ierse lowcostmaatschappij Ryanair is bereid om vakbondsdelegaties te erkennen voor de in België gebaseerde piloten en het cabinepersoneel, en om het Belgische arbeidsrecht toe te passen in toekomstige collectieve arbeidsovereenkomsten (cao's). Dat zegt de maatschappij in een brief aan de Belgische vakbonden. Ze vraagt wel dat de geplande staking van 28 september wordt afgeblazen.

De Belgische vakbonden hadden Ryanair vorige dinsdag een voorstel tot cao overgemaakt, en de maatschappij een week de tijd gegeven om te antwoorden. De respons viel vanavond in de bus.

Ryanair lijkt er alvast een stap in vooruit te zetten, zoals de voorbije dagen ook gebeurde in Ierland en Italië. De maatschappij roept in de brief de vakbonden LBC-NVK, BBTK en ACLVB op om snel syndicale delegaties samen te stellen voor de piloten en voor het cabinepersoneel (stewardessen en stewards), zodat er onderhandelingen kunnen worden opgestart.

Ryanair zegt voorts bereid te zijn om te aanvaarden dat "elke toekomstige cao in België geregistreerd zal zijn, onderworpen zal zijn aan Belgisch recht en dat de Belgische rechtbanken bevoegd zullen zijn voor disputen in het kader van die cao". De in België gebaseerde Ryanair-werknemers zullen ook onder de Belgische sociale zekerheid komen. Dit alles kan voor de maatschappij vanaf 1 maart 2020.

De budgetvlieger voegt wel toe dat "eender welke overeenkomst tussen Ryanair en de Belgische bonden het businessmodel van Ryanair moet erkennen, dat alleen in België houdbaar is als de kernvoorwaarden van hoge efficiëntie en hoge productiviteit door alle partijen worden aanvaard".

Ryanair vraagt in de brief wel aan de christelijke bediendebond LBC-NVK, langs Belgische zijde betrokken bij de organisatie van de staking van het cabinepersoneel in verschillende Europese landen op 28 september, om tegen vrijdag te bevestigen dat die staking in België van de baan is.

Voorzichtig positief

Aan vakbondszijde wordt voorzichtig positief gereageerd. "Dit is een eerste stap, een basis om te onderhandelen", aldus Anita Van Hoof (BBTK). "Dat ze het arbeidsrecht vanaf maart 2020 willen erkennen, is al twee jaar vroeger dan ze eerst hadden vooropgesteld. Maar we moeten nog zien of ze de beloftes ook op papier zullen waarmaken."

Ook Filip Lemberechts (ACLVB) ziet "een uitgestoken hand". "We moeten nu zo snel mogelijk rond de tafel gaan zitten", zegt hij.

Paul Buekenhout (LBC-NVK) laat zich nog niet uit over de brief en de staking. "Ik stel vast dat de deur niet dicht is, maar we zullen de inhoud eerst van naderbij bekijken", zegt hij in een eerste reactie. 




3 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Marc Verdonck

    Gaat nu iedereen op zijn buik voor de maffiabonden die een land en duizenden werknemers gijzelen met een select clubje grootverdieners zoals piloten en loodsen. Het wordt tijd om deze nieuwe elite op te sluiten in kampen.

  • Jacques Mertens

    De vakbonden zijn totaal niet bezorgd om het salaris van de Ryanair-werknemers. Het enige wat telt is het vetbetaalde ambtenarenstatuut van de vakbondsmensen zélf. Sociale conflicten uitlokken, daarmee kunnen ze dat statuut in stand houden, ten koste van de werknemers. Van een staking worden enkel de vakbonden beter, nooit de werknemers.

  • jan dessers

    Heb vanmiddag nog uren aan live chat gezeten voor de staking van 10 augustus.in totaal al meer dan 20 uren..gewoon voor terugbetaling ticket...onvoorstelbaar...hopelijk komt er een belgische CAO..ik ben voor Rayanair concept..lekker anoniem..en is maar een beetje goedkoper meer dan de rest.