Piloten dagen Boeing voor de rechter voor “doelbewuste misleiding” over 737 MAX

AFP
De pilotenvakbond bij de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines is een rechtszaak gestart tegen Boeing. De Amerikaanse vliegtuigbouwer heeft de vakbond en zijn piloten "doelbewust misleid" over de 737 MAX, klinkt het. Het vliegtuigmodel staat al maandenlang wereldwijd aan de grond na twee dodelijke crashes. De vakbond eist minstens 115 miljoen dollar (105 miljoen euro) schadevergoeding.

Volgens de vakbond heeft Boeing het herontworpen vliegtuig bewust snel op de markt gebracht, louter om zijn marktaandeel en winst op peil te houden. Daarbij hield de vliegtuigbouwer de piloten voor dat de 737 MAX nauwelijks verschilde van de 737's waarmee ze al jaren vlogen. Dat bleek niet te kloppen, zegt de vakbond Swapa (Southwest Airlines Pilots Association). 

10.000 piloten

"Boeing heeft goede praktijken inzake ontwerp en engineering overboord gegooid, informatie achtergehouden voor regulatoren die cruciaal was voor de veiligheid en bewust klanten, piloten en het publiek misleid over de reële omvang van de ontwerpaanpassingen", zo staat in een persbericht van Swapa.


De bond vertegenwoordigt bijna 10.000 piloten van Southwest Airlines. De maatschappij is de grootste gebruiker van de Boeing MAX 737. De geëiste schadevergoeding moet onder meer het loonverlies van de piloten dekken. Zij worden betaald voor de gevlogen uren, maar Southwest moest al meer dan 30.000 vluchten schrappen sinds de 737 MAX aan de ketting ligt. Dat gebeurde in maart, na twee crashes in enkele maanden tijd waarbij in totaal 346 mensen om het leven kwamen.

"We moeten erop kunnen vertrouwen dat Boeing waarheidsgetrouw de informatie deelt die we nodig hebben om ons vliegtuig veilig te kunnen besturen. Dat is in het geval van de 737 MAX absoluut niet gebeurd", zegt Swapa-voorzitter Jonathan Weaks. 

De klacht werd maandag ingediend in Dallas (Texas). 




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • ERIK M. VAN MALDEREN

    Goed nieuws voor de Chinezen die zelf hun vliegtuigen ontwikkelen, of doelbewust? Airbus moet maar opletten.

  • Don Tessers

    Wanneer andere belangen groter worden en de druk hoger door eisen van investeerders en beleggers, dan kom je op een punt dat het mis kan gaan. Hier ging het dus als bewijs, twee keer goed fout.

  • maarten anthonis

    Ik stap van mijn leven niet in een boeing 737 max , de software update verandert niets aan de constructie van het vliegtuig , dat duidelijk niet volledig aan de normen voldoet , bij een fout van de piloot is het bijna niet onder controle te krijgen , daar wil je toch niet inzitten , dat ze ze maar verwerken tot schroot .

  • Frans Peeters

    Beurs, aandelen, winst alles gaat vooraf de veiligheid

  • Marc Van de Velde

    Dat zat er aan te komen. En het is nog maar een begin. Hoe zo'n ervaren bedrijf zo kan knoeien, zal me altijd blijven verbazen.