Piloten Brussels Airlines willen vanaf 11 mei staken

REUTERS
De piloten bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines kunnen vanaf vrijdag 11 mei het werk neerleggen. De vakbonden hebben in gemeenschappelijk front beslist een stakingsaanzegging in te dienen. De directie van Brussels Airlines zegt de aanzegging te betreuren terwijl de verzoeningsprocedure nog loopt.

De aanzegging komt er na een rondvraag bij de piloten. Daaruit blijkt dat de overgrote meerderheid zich niet kan vinden in het "ultieme" voorstel rond lonen en pensioenen dat de directie van de luchtvaartmaatschappij ruim een week geleden lanceerde.

Slechts 8 procent van de piloten aanvaardde het voorstel, zeggen de bonden. Van de anderen gaf 80 procent aan te willen staken. 

"Het sterke signaal van de piloten is duidelijk: sinds de wissel van de macht twee maanden geleden, is er nog geen concrete duidelijkheid gekomen over de toekomstplannen binnen de Eurowings Group", stellen de bonden. "We willen dat er snel klare wijn geschonken wordt, met name een duidelijk groeiscenario voor Brussels Airlines, met plaats voor iedereen die de voorbije jaren heeft ingeleverd voor de maatschappij."

Voorstel

De directie van Brussels Airlines betreurt dat de pilotenvakbonden een stakingsaanzegging indienen, zeker omdat er nog een verzoeningsprocedure loopt, zegt woordvoerder Kim Daenen.  " Wij vinden dat een mooi voorstel op tafel ligt. De directie zal er alles aan doen om tijdens de vergaderingen die nog gepland zijn in het kader van die verzoening, oplossingen te vinden" De eerste vergadering is maandag gepland.

Door de integratie van Brussels Airlines in de Eurowings-groep, vrezen de piloten minder doorgroeimogelijkheden

"We begrijpen de onzekerheid, maar we hebben al gezegd dat we willen groeien", reageert de directie. Indien de maatschappij groeit, kunnen piloten doorgroeien en op die manier meer gaan verdienen.

De directie legde ruim een week geleden een voorstel op tafel. Wat het loon betreft, zouden de piloten de baremieke verhogingen die ze de voorbije jaren lieten vallen, dit jaar inhalen. Ze zouden in 2019 ook een verhoging krijgen van 3 procent. Dat zou gebeuren via een "cafetariaplan", waarbij de piloten zelf kunnen kiezen voor bijvoorbeeld cash, verlofdagen of een smartphone.

In 2020 zou nog eens 3 procent volgen, 'indien Brussels Airlines niet groeit'. De directie wilde daarmee de onzekerheid wegmasseren die er heerst naar aanleiding van de integratie van Brussels Airlines in de Eurowings-groep. De piloten vrezen minder doorgroeimogelijkheden (van copiloot naar captain, van korte- naar langeafstandsvliegtuigen). Indien de maatschappij wel groeit, zouden de piloten wél kunnen doorgroeien en op die manier meer verdienen.

Het zou de tweede staking zijn in de 16-jarige geschiedenis van Brussels Airlines

Daarnaast biedt de directie bijvoorbeeld zes extra verlofdagen aan voor piloten ouder dan 60 jaar. Voorts wordt een dossier voorbereid om de jobs van piloten en ander vliegend personeel te erkennen als zwaar beroep.

Eerste test

Directie en bonden hebben nu nog zeven dagen de tijd om een oplossing te vinden. Dat betekent dat er vanaf vrijdag 11 mei rond de middag gestaakt zou kunnen worden, tenzij er eerder al spontane acties zouden uitbreken. Begin dit jaar voerden de piloten al stiptheidsacties.

Het conflict is meteen de eerste test voor Christina Foerster, die sinds iets meer dan een maand aan het hoofd staat van de luchtvaartmaatschappij.

Als het tot een staking zou komen, zou dat nog maar de tweede zijn in de 16-jarige geschiedenis van Brussels Airlines. In 2013 staakten de piloten al eens een dag.

Bij Brussels Airlines werkt een 500-tal piloten. 




90 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Norbert Corten

    Sabena achterna doe zo voort.

  • Karin De Roy

    Staken met zo'n loon, misschien kunnen jullie eens denken aan jullie mede mensen. Die moeten een heel jaar hard werken voor veel minder loon en als ze dan eindelijk eens 1 keer in een jaar op vakantie kunnen vertrekken gaat dat niet. Heel egoïstisch van jullie hoor!!!!

  • Frans Vermeylen

    Geld en niets anders dan geld is belangrijk! Staken mannen en vrouwen want dat is goed voor het milieu!

  • louis den duiker

    Laat ze maar staken , ik vertrek al jaren vanuit Dusseldorf en Amsterdam , veel goedkoper , stukken vriendelijker , geen problemen , en van 's morgens vroeg al de mogelijkheid om iets deftigs te eten , ooit eens op Zaventem vertrokken naar Egypte , na lang zoeken vonden we een frisdrankautomaat die het nog deed .......

  • Jean-Pierre Vercruysse

    "Air Belgium" welke pas opgestart is met vluchten naar Azië is een mogelijk alternatief. Maar ja ze moeten de middelen hebben natuurlijk met meer types van toestellen op andere plaatsen van bestemming. Wat de reactie van sommigen tegen Zaventem hebben toont dat zij niet begrijpen dat niet alleen Brussels Airlines hier vliegt maar een massa andere maatschappijen, voor zowat overal! Verder Air France/KLM heeft ook moeilijkheden met hun personneel!!