Piloten Brussels Airlines willen 45 procent van hun loon inleveren om ontslagen te vermijden

De vliegtuigen van Brussels Airlines op Brussels Airport.
Photo News De vliegtuigen van Brussels Airlines op Brussels Airport.
In een poging naakte ontslagen zoveel mogelijk te vermijden bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, stellen de piloten voor om de komende twee jaar minder te gaan vliegen. Dat schrijven ze in een open brief. In een reactie zegt Brussels Airlines evenwel dat het streeft naar structurele oplossingen, “niet naar tijdelijke”. Maandag zitten de verschillende partijen samen, meldt de vakbond CNE.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Op die manier zouden de piloten tot 45 procent van hun loon inleveren, wat tot 100 miljoen euro besparingen voor de luchtvaartmaatschappij kan opleveren. “Het gaat om een voorstel tot collectieve arbeidsduurvermindering, om zo alle piloten aan boord te houden”, verduidelijkt Anita Van Hoof van de socialistische bediendebond BBTK. Het voorstel komt van de piloten, maar wordt gesteund door de vakbonden.

Onderhandelingstafel

De piloten hopen op deze manier banen veilig te stellen van het vliegend personeel bij Brussels Airlines. Die mensen zijn nodig als er in 2023 opnieuw sprake is van groei, klinkt het. De directie van Brussels Airlines heeft vorige week een herstructureringsplan aangekondigd waarbij duizend banen op de tocht staan, een kwart van het personeelsbestand van de Belgische luchtvaartmaatschappij. Er staan 191 pilotenjobs op de helling.

De vakbonden hebben het voorstel overgemaakt aan de directie, aldus Filip Lemberechts van de liberale vakbond. “Die heeft akte genomen en geantwoord dat dit soort besprekingen best aan de onderhandelingstafel gevoerd wordt.”

“Structurele oplossingen, geen tijdelijke maatregelen”

In een uitgebreide reactie zegt het bedrijf nota van het voorstel te nemen en open te staan om “alle voorstellen die op tafel liggen te bespreken om het voortbestaan van het bedrijf te verzekeren en op lange termijn een competitieve positie voor Brussels Airlines te creëren”.

Tegelijk zegt het bedrijf naar structurele ingrepen te streven en niet naar tijdelijke. “Om structurele winstgevendheid te bekomen en zo dus een solide groei mogelijk te maken is het noodzakelijk om de kosten te verlagen en de efficiëntie en productiviteit te verhogen. Het is belangrijk om naar structurele oplossingen te streven en niet naar tijdelijke maatregelen”, klinkt het bij Brussels Airlines.

De vakbonden zitten maandagvoormiddag samen met de directie en een delegatie van de piloten om het voorstel te bespreken. “Indien de directie vindt dat het niet toepasbaar is, moet ze dit aantonen”, zegt Didier Lebbe van de Franstalige christelijke bediendebond CNE. “We willen iedereen aan boord houden.” 

Lees ook:
 
Luchtbruggen, veel naamswijzigingen en niet de eerste ontslagronde: de bewogen geschiedenis van onze luchtvaartmaatschappij (+)

Zij stewardess, hij piloot, maar nu voor onbepaalde tijd aan de grond: “Het is dure quality time” (+)




32 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Harry Herkes

    Ik begrijp de negatieve kritieken hier echt niet ! Chapeau voor de solidariteit van de piloten ! Geachte heer Geert Felix... ‘vrijwillig’ 45% werk afstaan aan je collega’s opdat zij ook aan het werk kunnen blijven is een erg nobel gebaar om er samen de schouders onder te zetten. Natuurlijk is dit wel 45% van je eigen loon inleveren. De zure reacties zijn hier echt wel ongepast ! Hopelijk mag het een signaal zijn voor de hele maatschappij tot een meer solidaire samenleving...

  • Vaneylen Pierre

    Nobele actie, maak me de bedenking met hun loon in't verleden.

  • Geert Felix

    Vrijwillig part-time gaan werken is niet hetzelfde als vrijwillig loon inleveren. Ze verdienen per uur of dag nog steeds hetzelfde.

  • Jos Verhaeg

    CHAPEAU voor de piloten dit dit voorgesteld hebben. Proficiat. Zij staan tenminste met hun twee voeten op de grond wat niet van de vakbonden kan gezegd worden. Vakbonden staan achter het voorstel zeggen...waarom konden zij zelf niet met dit voorstel komen. Ik vermoed te weinig "intelligentie" bij de vakbonden.

  • Geert Felix

    Hmm... dus vrijwillig deeltijds gaan werken aan hetzelfde loon (per uur) is dus gelijk aan loon inleveren.