Panne elektronisch betaalverkeer was gevolg van menselijke fout

BELGA
De storing bij het betaalnetwerk van Worldline van vanmiddag was het gevolg van een menselijke fout. "Strikte procedures werden tijdens een menselijke interventie niet volledig gevolgd", zegt het bedrijf. Tussen 13.35 en 13.55 uur kon er niet met Bancontact betaald worden. "Sindsdien verloopt alles wel weer normaal", zegt woordvoerder Bram Boriau.

De meldingen kwamen vanop verschillende plaatsen in het land, maar de exacte omvang is nog niet duidelijk. "Onze teams werden onmiddellijk gemobiliseerd en na twintig minuten verliep het elektronisch betalen weer normaal", aldus Worldline, dat zich excuseert voor de storing.

Er waren eind vorige maand al problemen met Worldline. Toen kregen handelaars van wie de klanten elektronisch betalen de betalingen niet meteen doorgestort.

"Het incident te veel"

Zelfstandigenorganisastie Unizo kreeg vanmiddag heel wat telefoontjes van handelaars. Unizo benadrukt naar aanleiding van de panne het belang van een stabiel(er) netwerk voor de handelaars. "Deze panne, hoe kort ook, wijst andermaal op de kwetsbaarheid van het systeem", luidt het in een persbericht van de ondernemersorganisatie. Unizo dringt aan op een concreet stappenplan voor een stabieler netwerk en vraagt een concreet urgentieplan bij storingen.

Voor NSZ, een andere ondernemersorganisatie, is dit "het incident te veel". In een persbericht zegt NSZ dat er vrijdag al overleg met Worldline gepland was na de problemen van september. "Dit kortstondige incident zal daarbij aan bod komen, samen met de nog steeds niet bekend gemaakte compensatiemaatregelen voor het recente, zware incident met de terugbetalingen", luidt het.