Over en uit voor Airbus A380?

EPA
Indien luchtvaartmaatschappij Emirates geen nieuwe bestelling plaatst, dan zal vliegtuigbouwer Airbus geen andere keuze hebben dan het A380-programma stop te zetten. Dat heeft commercieel directeur John Leahy gezegd bij de voorstelling van de jaarcijfers van de Europese vliegtuigbouwer.

"Heel eerlijk, als we niet tot een akkoord kunnen komen met Emirates, dan zullen we volgens mij geen andere keuze hebben dan het programma te beëindigen", stelde Leahy. "Maar ik heb er alle vertrouwen in dat we tot een akkoord zullen komen, en dan kunnen andere maatschappijen nog vliegtuigen toevoegen."

Emirates is veruit de grootste klant van de A380's. Het bestelde tot nu 142 exemplaren van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, bijna de helft van alle orders.

De A380 is al jaren het zorgenkind van Airbus. De voorbije twee jaar kwam er geen bestelling meer voor binnen, waardoor Airbus het productieritme moest terugschroeven. De vliegtuigbouwer wil met een Emirates-bestelling de nodige tijd kopen, in de hoop dat de interesse voor de superjumbo weer aanwakkert.

Er werd verwacht dat Emirates en Airbus een grote A380-bestelling zouden aankondigen tijdens het luchtvaartsalon in Dubai, in november vorig jaar, maar dat gebeurde niet. Er wordt nog altijd onderhandeld.

AFP
AFP



11 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Koen Bouciqu?

    Jammer, 1 keer meegevlogen en dat was in vergelijking met de 747 super, ruimte zat en zeer stil. Maar het zal wel zijn dat zo een machine nogal wat kerosine zuipt.

  • Piet van Helsing

    Weg met deze brandstofverslindende monsters!

  • pieter De Potter

    Ik heb er vorig jaar mogen meevliegen en whaaww... zelfs economy-class heeft ruimte, je waant je in businessclass. En de bediening van Emirates is top. Voor het eerst was vliegen ook vakantie.

  • Jan Van Overveldt

    Amper 150 vliegtuigen verkocht aan één enkele klant. Franse staat en Europa betalen alle rest zeker, wij dus ook. Kost miljarden om een vliegtuig te ontwikkelen en te bouwen. Airbus heeft steeds "enkel" bestaan met overheids en EU steun.... Zijn en waren waardeloze vliegtuigen, steeds problemen met de elektronische programmatie (verkeerd geschreven programma's). Vraag het eens na aan Nicki Lauda.

  • chris bogaerts

    De airbus A400 zijn ze ook al 15 jaar aan bezig is nogsteeds een probleem toestel. Nu de A380 staat wel op punt maar de meeste vliegmaatschappijen prefereren 2 motorige toestellen. Wat economisch veel voordeliger is.