Oud-CEO loodswezen: "Top van beroepsvereniging is machtsgeil"

BELGA
Wilfried Lemmens, de voorzitter van de Koninklijke Belgische Redersvereniging uit zware kritiek op de loodsenacties. Hij pleit ervoor het loodswezen te privatiseren zoals in buurlanden het geval is. De top van de Beroepsvereniging van Loodsen, die tot de staking had opgeroepen, noemt hij machtsgeil.

Net zoals andere maritieme spelers benadrukt Lemmens, van 2007 tot 2009 de baas van het loodswezen, de imagoschade en economische schade voor de Antwerpse haven.

Lemmens noemt het loodswezen verziekt: "Om economische redenen geeft men steeds toe. De loodsen kennen dat spelletje en blijven het voortspelen. De overheid zou eigenlijk moeten zeggen: we stoppen met onderhandelen, met dan een lock-out, maar dat is economisch bijna niet haalbaar en daar profiteren ze van."

Een manier om uit de impasse te raken, is volgens hem het loodswezen te privatiseren, zoals in Nederland of Frankrijk. "Laat ze de moed hebben een concessie te onderhandelen. Als Nederlanders zouden staken, hebben ze geen loon", zegt Lemmens.

'Om economische redenen geeft men steeds toe. De loodsen kennen dat spelletje en blijven het voortspelen'

Wilfried Lemmens, Koninklijke Belgische Redersvereniging

Geprivilegieerde positie

De voorzitter van de redersvereniging spreekt van een geprivilegieerde positie van de loodsen: "Ze werken 20 tot 25 uur per week, waardoor ze een bij-job kunnen doen. De superloodsen verdienen zo'n 7.000 euro per maand. Dat is comfortabel."

Lemmens benadrukt geen problemen te hebben met het hoge loon: "Ik heb wel problemen met de betrouwbaarheid. De loodsen zijn zeer bekwaam, maar ze misbruiken hun positie. Eigenlijk draait het om de machtsgeilheid van de top van de Beroepsvereniging van Loodsen. De gemiddelde loods loopt nu met het schaamrood op de wangen, maar het ligt moeilijk om hen mee te krijgen."

ACOD: Mogelijk uitbreiding van acties

De vakbond ACOD reageert intussen ontevreden op de kritiek vanuit de maritieme en politieke wereld, en dreigt ermee de acties nog uit te breiden. Zelf struikelt de socialistische bediendebond over een verhoging van de werkdruk en pensioenleeftijd, zonder eindeloopbaanmaatregelen.

De bond noemt informatie in de pers "onvolledig of bewust misleidend" en stelt dat die het sociaal overleg niet vooruithelpt. Op kritiek dat de loodsen "maar" 25 uur zouden werken, klinkt het bijvoorbeeld dat daarbij verplaatsings- en standbytijd niet is meegerekend. "Bovendien mag je niet vergeten dat loodsen doorgaans zes dagen per week van huis zijn", zegt ACOD-secretaris Michel Defer.

De genoemde lonen van 7.000 euro zijn enkel voor "enkele loodsen in de allerhoogste weddeschaal", als die ouder zijn dan 50 en de nodige ervaring hebben. Ook klinkt het dat loodsen wel gerechtelijk verantwoordelijk zijn voor fouten die zouden worden gemaakt.

ACOD steunt de acties van de Beroepsvereniging van Loodsen omdat bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) de pensioenleeftijd voor loodsen tot 63 zou willen optrekken en de werkdruk met 15 procent zou worden verhoogd. De vakbond vindt dat de loodsen een zwaar beroep uitoefenen en verdedigt voor het Nationaal Pensioencomité een pensioenleeftijd van 60.

"Als dit niet opgelost raakt, is de kans wel heel reëel dat de actie zal uitbreiden, waarbij we naar stiptheidsacties gaan die heel de scheepvaart treffen", zegt Defer.

'Als dit niet opgelost raakt, is de kans wel heel reëel dat de actie zal uitbreiden, waarbij we naar stiptheidsacties gaan die heel de scheepvaart treffen'

Michel Defer, ACOD-secretaris