Ondanks milieuschandaal geen impact op verkoopcijfers VW

Het Duitse automerk Volkswagen (VW) was ook in oktober het op één na populairste in België, met 3.864 inschrijvingen van nieuwe personenwagens. Dat is een daling met 1,85 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van automobielfederatie Febiac.

Audi, luxewagendochter van het VW-concern, kende wel een toename van het aantal inschrijvingen met 14,87 procent, tot 2.703. Daarmee was Audi in oktober het op drie na populairste merk in België.

Het milieuschandaal met de sjoemelsoftware blijkt voorlopig dus geen bijzondere impact te hebben op de inschrijvingscijfers. Let wel, het gaat om het aantal inschrijvingen van (reeds geleverde) nieuwe personenwagens, niet om het aantal bestellingen.

Om te kunnen concluderen of 'dieselgate' gevolgen heeft voor VW in België is het wellicht dus nog wat vroeg. Het Franse Renault bleef ook in oktober het populairste automerk bij de Belg.

Moeilijke maand voor vrachtvoertuigen

Febiac telde in oktober in totaal 39.474 inschrijvingen van nieuwe auto's. Dat is de vijfde opeenvolgende maand met hogere inschrijvingen, ditmaal een verbetering met 3,6 procent. De inschrijvingscijfers bij de lichte bedrijfsvoertuigen kenden in oktober een groei met 12,5 procent tot 5.114 eenheden.

Oktober was dan weer een moeilijkere maand voor de zware vrachtvoertuigen van minder dan 16 ton: de inschrijvingen gingen 26,3 procent lager. Een heel ander scenario valt te noteren bij de vrachtvoertuigen van meer dan 16 ton, die een toename laten optekenen van 7,6 procent in oktober.

AP