Omzet Belgische meubelindustrie blijft dalen

Meubelhandels kregen in de eerst helft van 2018 minder bezoekers over de vloer in vergelijking met vorig jaar.
THINKSTOCK Meubelhandels kregen in de eerst helft van 2018 minder bezoekers over de vloer in vergelijking met vorig jaar.
De omzet van de Belgische meubelindustrie is in de eerste helft van 2018 met 2,7 procent gedaald in vergelijking met het eerste semester van 2017. Ze komt nog net boven het miljard uit: 1,098 miljard euro. Dat meldt Fedustria, de sectorfederatie waar de meubelbedrijven lid van zijn.

De meubelindustrie krijgt te maken met "moeilijke marktomstandigheden", luidt het. Vorig jaar daalde de omzet al met 6 procent. Het vertrouwen van de Belgische consument was dan wel positief, dat bleek niet uit het aankoopgedrag van meubelen. Mogelijk worden grote aankopen uitgesteld door de gestegen energiekosten, hogere kosten voor wonen en de politieke ontwikkelingen. Maar Fedustria erkent dat ook het doorbreken van e-commerce zeker een rol speelt.

Minder woonmeubilair

De daling valt vooral op in het grootste marktsegment: het woonmeubilair. "De lagere bezoekersaantallen in de meubelhandel, nog steeds de belangrijkste afzetmarkt voor veel Belgische producenten, gekoppeld aan een veranderend consumptiepatroon van de consument, speelt hierbij zeker een rol", luidt het. Keuken- en badkamermeubelen lijken zich na een dipje in 2017 wel te herpakken.

10.000 werknemers

De 807 meubelbedrijven in België geven werk aan meer dan 10.000 mensen. Vorig jaar daalde het personeelsbestand met ongeveer 200 personen. Dit jaar gaat Fedustria uit van een stabilisatie tot lichte daling.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Philomena Vanderweyen

    Vroeger kochten de mensen twee maal in hun leven nieuwe meubels van een degelijke kwaliteit ,tegenwoordig gaan de mensen liever naar de discounters omdat ze de trend willen volgen.Weet niet of Ikea en Morris bij dit onderzoek betrokken zijn.

  • Engelen Albert

    vergeet de invloed van ekea niet

  • Sebastian Peeters

    Er rest ons minder budget om te spenderen aan meubilair na de verhogingen van energie, water, belastingen, mobiliteit. Dit in combinatie met het kleiner gaan wonen en dus minder meubilair nodig.