Noren schakelen massaal over op elektrisch rijden: bijna één derde nieuw verkochte auto's was in 2018 elektrisch

REUTERS
In Noorwegen, nochtans geen kleine olieproducent, is het marktaandeel voor volledig elektrische auto's vorig jaar spectaculair gestegen: 31,2 procent van alle nieuw verkochte auto's rijdt er nu op elektriciteit, terwijl de verkoop van diesel-, benzine- en hybride auto’s in elkaar stuikt. De Noren zijn daarmee het best scorende land ter wereld wat elektrisch rijden betreft. 

Het aantal nieuw verkochte elektrische auto’s steeg bij de Noren van 20,8 procent in 2017 naar 31,2 procent vorig jaar, goed voor 46.092 auto's. In 2013 ging het nog maar om 5,5 procent.

De reden voor de sterke toename van het aantal elektrische auto’s is niet moeilijk te verklaren: de Noorse overheid heeft zichzelf tot doel gesteld tegen 2025, dus al over 6 jaar, geen nieuwe auto’s op traditionele brandstoffen meer toe te laten. Daarom geeft ze forse belastingverminderingen aan wie een elektrische auto koopt en zijn veel parkeerplaatsen en laadpalen gratis voor de elektrische rijders. Op die manier hoopt het Scandinavische land de luchtvervuiling en uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen en over te schakelen op een groene economie.

Toch is er nog een lange weg te gaan, waarschuwde Oeyvind Solberg Thorsen, het hoofd van de Noorse Wegenfederatie. Want hoewel het aantal nieuwe auto's op fossiele brandstoffen fel is gedaald (benzine -17 procent, diesel -28 procent), betekenen de cijfers dat nog altijd twee derde van de 148.000 nieuwe exemplaren vorig jaar niet volledig elektrisch waren. De best verkochte elektrische auto was de Nissan Leaf. 

Cijfers van het Internationale Energie Agentschap IEA tonen aan dat Noorwegen wereldwijd de koploper is wat elektrisch rijden betreft. Het agentschap telt bij elektrische voertuigen ook het aantal plug-inhybrides mee en komt zo uit op een marktaandeel van 39 procent in 2017, ver voor IJsland dat met 12 procent op de tweede plaats staat en Zweden (6 procent). 

Lees ook: Crisis? We kochten in 2018 massaal nieuwe auto’s (maar de dieselwagen raken we beu)




39 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Thomas Lambaerts

    Ja laten we net zoals Noorwegen overal waterkracht centrales zetten. Het is dat België geografisch perfect vergelijkbaar is. Overal stijle rotswanden hier, en massas smeltwater dat naar beneden donderd. Spijtig genoeg is het in België, ofwel dure electriciteit uit zon, wind en andere, waarmee we ons loon omhoog jagen en bedrijven wegjagen. Ofwel een nieuwe kerncentrale die op kernafval kan draaien van de huidige 2 en waarmee we aan geothermie kunnen doen om onze huizen op te warmen

  • Geert Tamsyn

    Jaak Peeters, thorium is al 50 jaar gekend, maar nog steeds draait nergens ter wereld een productiecentrale op thorium. Omdat de brandstof zo corrosief is, dat geen enkel gekend materiaal er meer dan enkele jaren kan aan weerstaan.

  • Marius Merchiers

    Grappig eigenlijk, de Nore pompen gas en olie uit hun grond,verkopen het aan de rest van de wereld om op ste stoken en met dat geld investeren ze in groene energie en groene auto's en blijft hun lucht schoon.

  • Eric Grosemans

    Noorwegen heeft geen kerncentrales, die hebben ze ook niet nodig. Hun electriciteit komt uit waterkracht, 100%groen, en ze hebben er een overschot van. Beste bewijs dat het ook zonder kernenergie kan. Men moet alleen willen.

  • Geert Tamsyn

    Noorwegen heeft geen kerncentrales, en heeft dus geïnvesteerd in alternatieven, vooral waterkracht. Wij hebben gekozen voor kerncentrales die elk ander initiatief verstikken, en moeten nu op de (dure) blaren zitten.