NMBS mag reizigers lokken met lagere tarieven buiten de spits

PHOTO NEWS
De NMBS krijgt meer vrijheid om haar eigen tariefbeleid uit te stippelen. Ze zal via lagere tarieven en kortingen passagiers mogen lokken naar reizen buiten de spitsuren. Dat staat in het ontwerp van nieuwe beheersovereenkomst 2018-2022 dat de krant De Standaard kon inkijken. Volgens het kabinet van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is de tekst "een zeer voorlopige versie, waaraan nog veel kan veranderen".

Vandaag zijn de prijzen van treintickets en abonnementen gekoppeld aan de stiptheid van de treinen. Daarover is in het ontwerp van de nieuwe beheersovereenkomst niets terug te vinden. 

Op basis van de voorlopige tekst krijgt de NMBS meer vrijheid om haar eigen tariefbeleid uit te stippelen. Zo zal de spoormaatschappij de prijs van abonnementen voor woon-werkverkeer en van gewone treinbiljetten op kunnen trekken met maximaal twee procent bovenop de index. De abonnementen voor verplaatsingen naar school mogen jaarlijks één procent boven de index stijgen. Ook forse stijgingen van de energieprijs zullen doorgerekend mogen worden in de tarieven.

Door reizigers lagere tarieven en kortingen buiten de spits aan te bieden, wil de NMBS de drukkere momenten ontlasten en te veel lege stoeltjes tijdens de daluren vermijden. De NMBS gaat ook op zoek naar "tariefformules die aan de nieuwe vormen van arbeidsorganisatie tegemoetkomen".

Inspanningen

In de beheersovereenkomst staat ook dat de NMBS "inspanningen gaat leveren om haar tarieven te integreren in die van andere aanbieders van openbaar vervoer", zoals De Lijn en MIVB. En ook: in overleg met de gewestelijke vervoersmaatschappijen "mag de NMBS de opdracht van de openbare dienst op bepaalde lokale verbindingen permanent verzekeren met andere vervoersmodi". Of de NMBS binnenkort zelf met bussen en trams zal rijden?, vraagt De Standaard zich nog af.

Wat met abonnees?

TreinTramBus (TTB), de belangenvereniging van de gebruikers van het openbaar vervoer, wil niet dat de flexibele tarieven ten koste gaan van de abonnees. "Voor ons is het belangrijk dat abonnees niet gestraft worden als zij tijdens de spits rijden", stelt TTB-voorzitter Stefan Stynen.

TTB begrijpt dat NMBS er belang bij heeft om mensen te laten reizen in de daluren, en vindt bepaalde kortingen in de daluren en vrijetijdsformules bespreekbaar. De organisatie wil wel garanties dat de abonnees niet getroffen worden. Want, zo klinkt het, niet iedereen heeft de vrijheid te kiezen voor glijdende uren. "Veel mensen, vooral de mensen met de laagste inkomens, hebben vaak de meest strikte regels op vlak van werktijd. Het zou bijzonder zuur zijn als zij bestraft worden", aldus Stynen.

De voorzitter waarschuwt ook voor het effect op het gebruik van personenwagens. "De concurrentiepositie van de trein tegenover het wegvervoer mag niet verslechteren. Daar spreekt men al jaren van rekeningrijden, maar dat is nog niet gebeurd."

BELGA



11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gerard Braeckmans

    Ja, Mark Delange, en de weg wordt ook langer, daar wordt voor gezorgd.

  • Tony Dekeukelaere

    nu gaan de rode luiaards staken wegens teveel werk in de daluren !!!

  • Fredien Vandervekens

    De gratis verplaatsingen voor "buitenlandse" treinreizigers blijven evenwel behouden. Zowel tijdens als buiten de spits. Mits ontbreken van "enig papiertje".

  • Johnny L Verhoeven

    In Japan krijg je een publiek excuus van de treinbestuurder en begeleider als de trein meer dan 1 minuut te laat is. Daar zou de NMBS eens een voorbeeld aan moeten nemen ipv een prijsverlaging buiten de spits als doekje voor het bloeden.

  • Frank Meynen

    dus, eerst alles opslaan en dan reizigers lokken met lagere tarieven ??? vroeger noemde men zoiets "zand in de mensen hun ogen strooien '