Ga naar de mobiele website
^ Top

NMBS investeerde 30 miljoen in ticketsysteem dat niet werkt

CEO van de NMBS Sophie Dutordoir
Belga CEO van de NMBS Sophie Dutordoir
De spoorwegen zetten de ontwikkeling stop van een ticketsysteem waarin sinds 2012 al 30 miljoen euro is gestoken. Dat melden De Tijd en L'Echo. In een reactie wil de NMBS dat bedrag niet bevestigen. Oppositiepartijen sp.a en Groen vragen zich af waarom de spoorwegen nu pas beslissen om de ontwikkeling van het systeem stop te zetten.

Er is beslist de ontwikkeling van het informaticasysteem NDS (New Distribution System) voor de ticketverkoop stop te zetten. Vanuit het filiaal Ypto wordt daar al sinds 2012 aan gewerkt. Er is al 30 miljoen euro ingestoken, maar het systeem werkt niet naar behoren.

"We hebben nu drie kanalen voor de ticketverkoop: online, via de automaten en aan de loketten. Die drie kanalen draaien op drie verschillende informaticaplatformen. We hadden beslist daar een eengemaakt informaticasysteem van te maken, om het gebruik te vergemakkelijken. Maar na een studie hebben we nu gekozen voor een ander systeem dan datgene waaraan we werkten", aldus NMBS-CEO Sophie Dutordoir. Het geciteerde bedrag van 30 miljoen euro bevestigt ze niet.

"Het is de overtuiging van het nieuw management van de NMBS dat er geen enkele euro meer mag worden geïnvesteerd in projecten die niets opleveren voor de klanten of die niet tot onze core business behoren, namelijk de treinen stipt, veilig en comfortabel laten rijden", zegt woordvoerder Dimitri Temmerman. "We draaien inderdaad die kranen toe en willen echte oplossingen, zo vlug mogelijk."

Het is de overtuiging van het nieuw management van de NMBS dat er geen enkele euro meer mag worden geïnvesteerd in projecten die niets opleveren voor de klanten

NMBS-woordvoerder

David Geerts (sp.a) en Stefaan Van Hecke (Groen), beiden lid van de Kamercommissie Infrastructuur, betreuren dat alweer een project van de NMBS pas na lange tijd wordt stopgezet. Ze verwijzen allebei naar de afgevoerde vertrekprocedure voor de treinen midden september, waarvan vorige week bekend raakte dat die de NMBS 11 miljoen euro gekost heeft.

"Pure schande"

David Geerts vindt het positief dat de nieuwe CEO de zaken evalueert en stopzet indien nodig. "Ik vind dat wel goed, maar betreur dat het niet in het verleden is gebeurd. Waarom heeft niemand van het directiecomité de evaluatie gemaakt, en waarom hebben ze dat bedrag laten oplopen?", vraagt hij zich af. Hij vindt het een "pure schande" dat er geld verspild werd aan het systeem, en benadrukt ook dat de reiziger niet het slachtoffer mag worden. "Er moeten op korte termijn maatregelen genomen worden om het ticketsysteem gebruiksvriendelijker te maken", klinkt het.

David Geerts (sp.a)
photo_news David Geerts (sp.a)

"Weggegooid geld"

Ook Stefaan Van Hecke spreekt van "weggegooid geld", en vindt dat er een grondige analyse moet gemaakt worden van wat er fout gelopen is. "Men moet kijken naar de processen, en hoe ze worden begeleid. Men geeft dat aan een dochter (dochteronderneming YPTO, die informaticadiensten levert aan de spooroperator, red.), maar wordt dat ook geëvalueerd en opgevolgd?"

Stefaan Van Hecke (Groen)
Photo News Stefaan Van Hecke (Groen)

TreinTramBus vraagt onderzoek

Een gelijkaardig geluid is te horen bij TreinTramBus, de belangenorganisatie voor de gebruikers van het openbaar vervoer. Voorzitter Stefan Stynen betreurt dat in een periode van schaarste zoveel geld in een doodlopend project is gestoken. Hij wil dat de Kamercommissie Infrastructuur de zaak onderzoekt, en de meerwaarde van de dochtermaatschappijen van de NMBS bekijkt. "Ik heb liever dat men daar bezuinigt dan op het aanbod en de dienstverlening voor de reizigers. Nu gaat er veel geld naar consultancy, terwijl het niet altijd iets oplevert, zoals we ook nu zien."

Meer over



26 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Bartje De Wever

    Reken daar nog eens die tiental miljoen euro bij van het afgevoerd project “DICE” (nieuwe vertrekprocedure) en dan begin je echt te koken. Operationeel personeel heeft bijna geen middelen. En als ze iets hebben is het niet compatibel met een andere dienst. ( bv ITRIS van treinbegeleiders en IDA van treinbestuurders, onderstationschef heeft momenteel zelfs totaal niets voor treinverkeer op te volgen) hoe kan men dan info geven????

  • Roger Deprez

    NMBS een gat zonder bodem en zins mensen geheugenis storten de regeringen er miljarden in per jaar en het help geen cent. Het ergste van al is dat het belasting geld is en het is heel gemakkelijk om iemand anders zijn geld uit te geven. Er is maar één oplossing die hele boedel privatiseren zoals de RTT vroeger, omdat de staat een slechte werkgever is naar productiviteit en efficiëntie toe.

  • Jo De Clercq

    De onkunde is zo erg dat ze zelfs niet in staat zijn de juiste toeleveranciers te kiezen aan de juiste prijs en kwaliteit. En er wordt weinig gewerkt op den buro, zelf gezien, ...slapen. roken, solitaire op de computer, wachten, .....

  • Ricci Latte

    En wiens geld is dit? Zijn daar ook de centen bijgerekend die "onder de tafel" doorgeschoven zijn?

  • Bernard Dewaele

    Zoals gebruikelijk bij de NMBS, geld weg, produkt niet te gebruiken, niemand schuldig. Het was toch maar belastingsgeld.

Meld een bug