Nieuw sorteercentrum DHL in Zaventem goed voor 200 banen

Koerierbedrijf DHL gaat fors uitbreiden op Brussels Airport. Het gaat een nieuw, ultramodern sorteercentrum en kantorencomplex bouwen op de luchthaven, waarmee de rol van Brussel binnen het Europese netwerk van DHL wordt versterkt, luidt het vandaag in een persbericht. De investering bedraagt 114 miljoen euro. De capaciteit verdrievoudigt: van 12.000 tot 39.500 verzendingen per uur. "Belgische bedrijven kunnen nog meer pakketten, nog sneller naar het buitenland exporteren", zegt DHL.

Door de uitbreiding komen er ook 200 nieuwe banen bij tegen 2020. Vandaag werken er al 1.000 mensen. Over het hele land stelt DHL zelfs meer dan 4.000 mensen tewerk.

De huidige hub dateert van 1985. Zaventem was tot april 2008 het Europese knooppunt van DHL, maar toen verhuisde dat naar het Duitse Leipzig. Die beslissing zorgde destijds voor heel wat heisa. Maar Brussel bleef belangrijk in het netwerk van het koeriersbedrijf. Zo kende de activiteit de voorbije vijf jaar een groei van minstens 10 procent en zit het huidige sorteercentrum bijna aan zijn maximumcapaciteit. Bovendien verwacht DHL nog een verdere groei van de internationale express-verzendingen. "We beslisten om in een nieuwe hub te investeren omwille van de logistieke noden, alsook de beschikbaarheid van gekwalificeerde en competente werknemers in deze regio", zegt het bedrijf.

Vanuit het nieuwe knooppunt zullen er 18 intra-Europese bestemmingen worden aangevlogen, net als enkele intercontinentale bestemmingen in Amerika, China en Afrika. Daarnaast organiseert DHL ook 64 rechtstreekse verbindingen over de weg.

Het nieuwe sorteercentrum zal 31.500 vierkante meter tellen, het kantorencomplex 5.000 m2. Er zal gebruik gemaakt worden van nieuwe sorteertechnologieën, een betere isolatie, een wagenpark op aardgas, zonnepanelen, milieuvriendelijke verlichting, enzovoort. "Voor de Brusselse hub betekent dat een extra besparing van 768 ton CO2 per jaar", luidt het.

Het koerierbedrijf maakt zich sterk dat de uitbreiding ook de exportactiviteiten van Belgische bedrijven bevordert. "Meer mogelijkheden vanuit de hub in Brussel en ons netwerk van servicecenters doorheen het land, betekent voor onze klanten een grotere flexibiliteit, een latere pick-up tijd en een verbeterde service". De uitbreiding speelt ook in op de stijgende vraag naar internationale e-commerce.

Vertrouwenwekkend signaal
Federaal minister van Economie en Werk Kris Peeters ziet de investering van DHL in een nieuwe Zaventemse hub als een vertrouwenwekkend signaal voor onze economie. "Het bevestigt het potentieel van ons land als internationale draaischijf voor economische activiteit", oordeelt hij.

"De verhoogde capaciteit bij DHL betekent meer exportfaciliteit voor vooral KMO's en ook de slagkracht van in ons land gevestigde e-commerce zal erdoor versterkt worden. De investering leidt bovendien tot tweehonderd bijkomende jobs", stelt de minister van Economie en Werk nog verheugd vast.

"Juiste troeven van Vlaanderen"
Ook Vlaams minister-president Geert Bourgeois reageert tevreden. "Dit verstevigt de internationale positie van de luchthaven van Zaventem en versterkt onze exportmogelijkheden", onderstreept hij.

Voor Bourgeois bewijst de investering dat Vlaanderen over de juiste troeven beschikt om duurzame investeringen aan te trekken. "Het toont ook aan dat de centrale ligging van de luchthaven belangrijk is voor de welvaart van Vlaanderen én Brussel. Door deze investering zullen er tegen 2020 vierhonderd jobs bijkomen, tweehonderd direct en tweehonderd indirect."

"Geen extra nachtvluchten"
Volgens Koen Gouweloose, managing director van DHL Aviation, zal dit niet leiden tot een uitbreiding van de nachtvluchten. "We zullen binnen het wettelijk kader van maximaal 16.000 nachtvluchten per jaar blijven", zegt hij. Mogelijk zal er wel overdag meer worden gevlogen. "De uitbreiding is vooral een troef voor het intercontinentale verkeer. Dat zijn dagvluchten", zegt hij. De uitbreiding en modernisering zal ook toelaten om naar bepaalde bestemmingen iets vroeger te vertrekken, of met grotere toestellen te bedienen. "Die zullen moderner en dus milieu- en geluidsvriendelijker zijn".

"Investering is garantie voor tewerkstellingsgroei"

Paul Hegge, directeur van VOKA-Kamer van Koophandel Halle-Vilvoorde, noemt de investering van het koerierbedrijf DHL in een nieuw sorteercentrum "zeer goed nieuws voor Brussels Airport en de hele regio". "Deze investering is een garantie voor robuuste tewerkstellingsgroei op lange termijn, want ze komt niet alleen de cargo-activiteiten op de luchthaven van ten goede maar ook de passagiersvluchten", aldus Hegge.

Het toenemend aantal verzendingen dat het koeriersbedrijf plant zal voor een deel immers ook gebeuren via passagiersvluchten, voornamelijk op vluchten naar Azië en het Midden-Oosten. "Dit zal het rendement van de betrokken luchtvaartmaatschappijen verhogen en op termijn de intercontinentale connectiviteit van Brussels Airport ten goede komen", aldus Hegge. 

Hij wijst er voorts op dat de cargotrafiek op Brussels Airport al een hele tijd in stijgende lijn zit. "Dit is onder meer het gevolg van toenemende investeringen vanuit het bedrijfsleven en het luchthavenbestuur in beveiligingstechnologie", aldus Hegge verwijzend naar het project Brucargo Secured Gateway ter beveiliging van de goederenstromen. Voor farmabedrijven bijvoorbeeld werd een heel specifiek project opgestart rond temperatuurscontrole.

Ook vakbondssecretaris Kurt Callaerts (ACV Transcom) zegt blij te zijn met de investering van 114 miljoen euro in een nieuw sorteercentrum. "De investering zat al een tijd in de pipeline. Ik ben heel blij dat men finaal de knoop doorgehakt heeft", aldus Callaerts.