Nationale Bank pleit voor duurdere banktarieven

PHOTO_NEWS
De Nationale Bank raadt de Belgische banken aan hun tariefbeleid te wijzigen. De klant moet op den duur voor elk product de ware kostprijs betalen. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad.

De Nationale Bank (NBB) maakt zich zorgen over de winstgevendheid van de banken en dringt er op aan dat de banken nieuwe zakenmodellen uitproberen. Opmerkelijk is dat de NBB de sector uitdrukkelijk aanbeveelt zijn tariefbeleid grondig te hervormen.

De banken krijgen de raad de rentes op sommige producten aan te passen, zodat er in alle marktomstandigheden 'realistische marges' op worden verdiend. Daarnaast vindt de NBB dat de banken geleidelijk voor elk financieel product de ware kostprijs moeten aanrekenen. Nu gebeurt dat vaak onvoldoende. De meeste banken lokken klanten met gratis geldafhalingen of goedkope woonkredieten en compenseren dat door kunstmatig hoge winstmarges op andere diensten of producten.

Crombez: "Niet nog eens gezinnen en bedrijven viseren"

Vlaams parlementslid John Crombez (sp.a) is gekant tegen het pleidooi van de Nationale Bank. Het gaat volgens Crombez om het tweede voorstel vanuit de sector op korte tijd om de winstmarges op te krikken. Hij roept de sector op veeleer zijn model in orde te brengen, in plaats van opnieuw gezinnen en bedrijven te viseren.

Enkele weken geleden oordeelde de Beroepsvereniging van het Krediet dat de herfinanciering van woonleningen duurder mag worden voor de consument. Nu is er de aanbeveling van de Nationale Bank aan de financiële sector om zijn tariefbeleid grondig te hervormen en de rentes op sommige producten aan te passen, zodat er in alle marktomstandigheden "realistische marges" op worden verdiend. Ook vindt de NBB dat banken geleidelijk aan voor elk financieel product de ware kostprijs moeten gaan aanrekenen.

"Als er twee keer op korte tijd vanuit de sector wordt gepusht om de winstmarges te verhogen, dan is het bankenmodel niet in orde", zegt Crombez, die zich er tegen verzet dat de sector zich daarvoor nog eens op de gezinnen en bedrijven zou beroepen. De kandidaat-voorzitter van sp.a betreurt ook dat er vanuit de regering geen snelle reactie komt dat dergelijke voorstellen niet kunnen.

BELGA

Als er twee keer op korte tijd vanuit de sector wordt gepusht om de winstmarges te verhogen, dan is het bankenmodel niet in orde

John Crombez

PS wil niet dat consumenten "nog eens betalen"

Oppositiepartij PS wil niet dat banken hun tarieven verhogen. "Heeft de bankensector één les getrokken uit de crisis van 2008 en van het desastreuze resultaat van hun gevaarlijke beursspelletjes op het spaargeld van de Belgen of van de duizelingwekkende salarissen van hun topmanagers?", vraagt PS-Kamerlid Fabienne Winckel zich af.

De PS wil dat de regering een rondetafel organiseert met de sector en met consumentenvertegenwoordigers om "de consument terug centraal in het systeem te plaatsen en om de reële economie te steunen". Winckel wijst erop dat toenmalig minister Freya Van den Bossche (sp.a) in 2004 een "gentlemen's agreement" met de sector sloot om een reeks diensten gratis te houden. Volgens de PS-politica is het meer dan ooit nodig om rekeningenbeheer, uittreksels en afhalingen aan bankterminals gratis te houden.

CD&V: "Slecht signaal"

Regeringspartij CD&V vindt het geen goed idee om de tarieven voor elektronisch bankieren te verhogen. "Consumenten en bedrijven worden aangezet elektronisch te gaan bankieren. De banken varen wel bij deze informatisering. Maar er zijn ook goede maatschappelijke redenen voor: zowel de openbare veiligheid, de strijd tegen de fiscale en sociale fraude als het dichten van de digitale kloof winnen daarbij. Vervolgens de tarieven verhogen, is een beetje lachen met de klant", zegt CD&V-Kamerlid Roel Deseyn.

De Nationale Bank van België (NBB) berekende dat de kostenstructuur van de Belgische banksector tot de hoogste van Europa behoort en benadrukt de noodzaak tot aanpassing ervan. "De banksector moet haar huiswerk maken en de kosten niet doorschuiven naar de klant. Een selectieve lezing van rapport van de NBB mag niet gebruikt worden om de tarieven eventjes te verhogen", zegt Deseyn.

"Dat de werkelijke kostprijs per dienst zou aangerekend worden, valt theoretisch wel te verdedigen. Maar dan zou over die kostprijs best transparant gecommuniceerd worden. Moesten daar dan tariefwijzigingen uit voortvloeien, zou er heel wat minder wantrouwen en veel meer begrip bij de klant zijn", zegt Deseyn nog.

Kamerlid Roel Deseyn (CD&V).
PHOTO_NEWS Kamerlid Roel Deseyn (CD&V).