Milquet roept NMBS-topman Cornu op het matje

NMBS-topman Jo Cornu.
BELGA NMBS-topman Jo Cornu.
Jo Cornu, de topman van de NMBS, heeft ook Joëlle Milquet tegen zich in het harnas gejaagd met zijn verklaringen woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur. De minister van Onderwijs van de Franse gemeenschap gaat Cornu een brief sturen, om meer uitleg. Ze vindt het niet kunnen dat de CEO scholen zou aansporen hun uurrooster aan te passen aan het nieuwe vervoersplan.

De minister wijst erop dat onderwijs een belangrijke prioriteit is van de samenleving. "Het is niet aanvaardbaar dat het nu aan de onderwijsinstellingen is om hun uurroosters aan te passen aan die van de NMBS. De NMBS die, ik herinner eraan, gefinancierd wordt met overheidsgeld. Het is een openbare dienstverlening en dus is de eerste prioriteit ten dienste staan van het publiek."

Verschillende Kamerleden drongen woensdag aan om het nieuwe vervoersplan, dat op 14 december ingevoerd werd, alsnog aan te passen, bijvoorbeeld omdat leerlingen niet meer op tijd op school geraakten. Cornu wees erop dat men niet alle heil van de NMBS alleen moet verwachten. Eventuele aanpassingen aan het vervoersplan zullen nog maanden op zich laten wachten en zijn geen evidentie: er zijn technische en financiële beperkingen, luidde het.

"Pact sluiten met reizigers"

Intussen heeft Jean Pierre Goossens van ACOD Spoor laten weten dat de spoorbonden op 18 februari minister van Mobiliteit Jacqueline Galant zullen ontmoeten.

De Vlaamse en Franstalige vleugel van ACOD Spoor zaten vandaag samen voor intern overleg. Voor eventuele acties tegen het regeringsbeleid werden geen stappen ondernomen. De bond wacht sowieso 11 februari af, wanneer het federaal comité van het ABVV samenkomt. Pro memorie: de socialistische bond verwierp eind vorige maand als enige binnen de Groep van Tien het bereikte ontwerpakkoord over de lonen en uitkeringen voor dit en volgend jaar.

Wat de grieven bij het spoor betreft, kondigt ACOD Spoor een pamfletactie aan om de reizigers te informeren. De pamfletten zullen een cartoon bevatten en het is de bedoeling om ze in de week van 16 februari te verspreiden onder de reizigers.

"In feite moeten we een pact sluiten met de reizigers", aldus Goossens. "We moeten de problemen voor de reizigers aan de problemen bij de NMBS linken. 'Uw problemen zijn onze problemen, en vice versa.'" Vertragingen zijn bijvoorbeeld ook te wijten aan het verouderd materieel. De spoorbond pikt de besparing niet die de regering de NMBS oplegt en heeft ook andere grieven zoals bijvoorbeeld de recuperatiedagen die zich opstapelen, plannen om het eigen ziekenfonds op te doeken of een personeelstekort.

We moeten de problemen voor de reizigers aan de problemen bij de NMBS linken. 'Uw problemen zijn onze problemen, en vice versa.'

Jean Pierre Goossens, ACOD Spoor

Voorlopig geen nieuwe acties

Intussen is het intern sociaal overleg bij de NMBS sinds deze week langzaamaan opnieuw gestart, nadat het eind oktober opgeblazen was. Ook volgende week zijn er verschillende vergaderingen. Zo is er 10 februari een vergadering van het sturingscomité, waar de bonden, NMBS, Infrabel en HR Rail aan tafel zitten, al heeft de bond nog geen documenten ontvangen.

Algemeen zegt Goossens, voorzitter van de Vlaamse ACOD Spoor, dat zolang er onderhandeld wordt, er geen acties gevoerd moeten worden om de druk te verhogen. Wel zullen er op de werkvloer meer informatiemomenten zijn.

Morgen komt ACOD Spoor samen met de christelijke ACV-Transcom voor overleg.

Enkele weken geleden kondigde de socialistische spoorbond nog aan dat er aan een actieplan gewerkt wordt, gericht tegen de maatregelen van de regering-Michel en in het bijzonder tegen de aanvallen op het spoorpersoneel.