Meer dan helft van online aankopen door Belgen gebeurt bij buitenlandse webshops

ANP XTRA
Meer dan de helft (55 procent) van de online aankopen door Belgen gebeurt bij webshops die in het buitenland gevestigd zijn. Dat zei CEO van handelsfederatie Comeos Dominique Michel bij de voorstelling van de jaarlijkse E-commercebarometer.

De online aankopen in ons land zijn goed voor 9 procent van het totale aantal aankopen. "En we schatten dat meer dan de helft van de aankopen naar het buitenland gaat", aldus Michel. "Het is een grote uitdaging om die trend te kunnen omkeren."

De aankopen in buitenlandse webshops stijgen bovendien. "Vier jaar geleden was het buitenlandse aandeel nog 33 procent, nu gaat het al om 55 procent", zegt Michel. En dat heeft concrete gevolgen voor zowel de sector als de tewerkstelling.

Ook bouwen buitenlandse bedrijven steeds vaker logistieke centra in de buurlanden om de Belgische klant te bevoorraden. Eerder berekende Comeos al dat ons land daardoor 13.000 tot 15.000 jobs misloopt.

"We kampen met een structurele handicap tegenover de buurlanden", zegt Michel. "Eerst en vooral is het het probleem van de aanpassing. Uit de resultaten blijkt dat de mensen vooral 's avonds aankopen doen en op zondag, maar het is duur om mensen op zondag te laten werken. Bij ons start de nacht bovendien al om 20 uur, in Nederland pas om middernacht."

Loonhandicap

Daarnaast is het duidelijk dat de Belg in de eerste plaats online aankopen doet om tijd te winnen, maar hij kijkt ook naar de prijs. "Als producten uit België later geleverd worden en iets duurder zijn, dan is het moeilijk om te concurreren", zegt Michel.

Ook kampt de sector met een loonhandicap van 17 procent. "De dienstensector heeft een probleem dat de rest van de economie niet heeft, omdat er vooral laaggeschoolden werken. En de kosten op arbeid wegen nu eenmaal zwaarder door op lage lonen", klinkt het. Tot slot zijn er in ons land door de hogere btw ook fiscale nadelen.

Michel geeft toe dat de regering al stappen in de goede richting gezet heeft, zoals de lastenverlaging voor het nachtwerk. Maar er is meer nodig, klinkt het. "Er moet een duidelijke oefening gemaakt worden met de regering en hopelijk ook de vakbonden over hoe het sociaal model moet evolueren", zegt Michel, die aanklaagt dat de dienstensector vastzit in een verouderd kader. "Daarnaast willen we weten wat er de komende jaren met de loonhandicap gaat gebeuren. We hebben nood aan een visie voor de toekomst en aan stabiliteit."




15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Stefanie van Dijk

    Ja gek he! Veel meer keus en een pak goedkoper! Ik zit nog te wachten tot we ook contracten voor telefonie, TV, Verzekeringen e.d. in het buitenland kunnen afsluiten want ook daarmee is het een pak goedkoper

  • Geert Heylen

    Bla bla bla....als je zo’n platform wil starten , ga je dat dan doen in het kleinste landje (dat dan nog twee verschillende werelden zijn) !!!? Ik dacht het niet !!!! Alles heeft te maken met schaalgrootte / kostprijs / overheadcost .... En dan stopt het boor België !!!!! metz’n tig beleidsniveau’s en 5 regeringen......

  • Nele De Spiegeleer

    Al ons geld vloeit naar het buitenland....dankzij de maatregelen van dit land. Te hoge loonkost is dus hogere prijzen in vergelijking met het buitenland. En wij worden uitgeperst dus gaan we op zoek naar het goedkoopste.

  • Emi De graeve

    Jammer dat we ook geen buitenlandse telefoonoperators kunnen kiezen of Telenet zou een toontje lager zingen.

  • james vroman

    Bij ons start de nacht bovendien al om 20 uur, in Nederland pas om middernacht....nu is hij al van plan om de nachtpremie van nachtploegen te rippen ook ..