Ga naar de mobiele website
^ Top

Marktaandeel AB InBev in België bleef in 2012 stabiel

Eric Lauwers.
photo_news Eric Lauwers.
Het aandeel van AB InBev op de Belgische biermarkt bleef in 2012 stabiel op 56,3 procent. Als gevolg van het slechte weer in de eerste jaarhelft daalde het verkochte volume net als de totale markt met 4 procent tot 5,1 miljoen hectoliter (hl). Na die slechte periode haalde AB InBev nadien weer marktaandeel in. Eric Lauwers, topman van AB InBev Benelux & Frankrijk, waagde zich niet aan een voorspelling over de verkoop in ons land in 2013, maar stelde "dat de tweede helft van 2012 veelbelovend was".

Jupiler, het best verkocht AB InBev-biermerk in ons land, deed het in 2012 beter dan de markt, terwijl bij de speciale bieren Leffe het even goed deed. Hoegaarden kende een terugval. Enkele van de nieuwe bieren die de afgelopen jaren werden gelanceerd doen het zeer goed zoals Leffe Royale en Hoegaarden 0.0. Leffe Royale blijkt geen concurrentie te zijn voor de oorspronkelijke Leffe. Ook de frisdrank Jupiler Force kent een gestadige groei. Opmerkelijk ook dat de export vanuit België naar de Amerikaanse markt sinds 2004 verviervoudigde. Vooral Hoegaarden en Stella Artois doen het goed op dat vlak.

AB InBev investeerde de afgelopen 5 jaar in ons land gemiddeld 200 miljoen euro per jaar in productie, verkoop en marketing. Dinsdag werd een wereldprimeur in verpakking gelanceerd. Het gaat om een krat met veersysteem geschikt om er diverse packs (3,4,5,8,12-packs) herbruikbare flessen Leffe in te plaatsen. In de Leuvense brouwerij wordt hiertoe tevens een nieuwe afvullijn in dienst genomen. Alles samen gaat het om een investering van 15 miljoen euro.

Meer over


Meld een bug