Luchtverkeersleiders plannen staking tegen samenwerking met Defensie

De luchtverkeerstoren bij Brussels Airport.
BELGAONTHESPOT De luchtverkeerstoren bij Brussels Airport.
De christelijke vakbond ACV-Transcom heeft een stakingsaanzegging ingediend bij luchtverkeersleider skeyes tegen de modaliteiten van de samenwerking met Defensie. Ten vroegste vanaf 28 januari zijn er acties mogelijk, maar eerst moet er nog een verzoeningsvergadering worden georganiseerd. Volgens skeyes gaat het om een initiatief van enkel ACV-Transcom; de andere vakbonden zouden zich niet hebben aangesloten bij de stakingsaanzegging.

De voorbije jaren bereidden skeyes en Defensie een samengaan van civiele en militaire luchtverkeersleiding voor. Begin december 2019 voegden de militaire luchtverkeersleiders zich bij hun collega’s van skeyes op de site in Steenokkerzeel. Het civiele en militaire luchtverkeer worden nog apart beheerd, maar door de co-locatie is er een betere afstemming tussen beide.

“Voorbarig”
Bij het afsluiten van het akkoord werd bepaald dat op langere termijn een beperkt aantal militaire luchtverkeersleiders een licentie voor civiel luchtverkeer zouden kunnen bekomen en dus overstappen naar skeyes. De omgekeerde beweging zou ook mogelijk worden. 

De concrete uitvoering van die regeling zou volgens skeyes apart besproken worden en pas ingaan als er een akkoord zou zijn met de representatieve vakorganisaties. De timing ligt op 2023. Op 16 december 2019 werden de gesprekken over dat uitvoeringsakkoord meteen opgestart. Skeyes vindt de stakingsaanzegging dan ook “voorbarig”.

“Gevolgen voor promotiemogelijkheden”
Kurt Callaerts van ACV-Transcom reageert dat zijn vakbond niet tegen de samenwerking tussen de civiele en de militaire luchtverkeersleiding is. Maar het feit dat er samen met de verhuis van de militaire luchtverkeersleiding ook al een HR-akkoord werd ondertekend, vindt hij niet kunnen. 

“Dit akkoord dreigt op termijn gevolgen te hebben voor bijvoorbeeld de promotiemogelijkheden van het skeyes-personeel”, klinkt het. Heel wat zaken moeten nog verder worden verfijnd, maar Callaerts vreest hier uiteindelijk het mes op de keel te krijgen. “We dringen al jaren aan op een globaal akkoord over deze samenwerking en hadden de directie ook verwittigd om haar handtekening niet te zetten, maar men heeft het toch gedaan.” Door de stakingsaanzegging moet er binnen de drie dagen een verzoening plaatsvinden. 




10 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Kurt Bourdeaux

    Promotiemogelijkheden? Ik moest ook examens doen (iedereen met de juiste qualificaties kon deelnemen) voor een hogere functie in het overheidsbedrijf waar ik werk. Wat is het probleem?

  • Lilianne Van Neylen

    Ze riskeren hun dikbetaalde job te verliezen . En dat hebben ze louter aan zichzelf te danken , en aan hun vakbond! Die laatste wil alles behalve de ideale samenwerking!

  • Joris De Crom

    Joris De Crom, Ja de vakbonden zijn blijven hangen in de jaren 60 toen het nog nodig was. Het stakings recht ja maar ik ken bedrijven waar sommige pesoneels leden niet mogen staken om veiligheis reden. Maar daar hebben deze personen met overleg met de directie en zonder vakbonds afevaarigde gekren wat ze vroegen.

  • Karel Vanormelingen

    Lock out en iedereen vervangen door militairen

  • victor vandesande

    Dit is puur machtsmisbruik van de vakbonden simpelweg.