Luchtverkeersleiders fluiten CEO terug: “Meerderheid staat wél achter acties”

Photo News
De luchtverkeersleiders van skeyes benadrukken in een open brief dat een meerderheid van hen de stakingsacties op de Belgische luchthavens wél steunt. Ze doen dat na de uitspraak van CEO Johan Decuyper vorig weekend dat slechts “enkelingen” het bedrijf “gijzelen”. De directie van skeyes heeft intussen aan de overheid gevraagd om een sociaal bemiddelaar ter beschikking te stellen.

217 van de 265 luchtverkeersleiders hebben de brief al ondertekend. “Alle ondergetekenden van deze brief verwerpen het akkoord dat het management oplegde én steunen de volgens ons noodzakelijke acties”, klinkt het. “De ‘grote stilzwijgende meerderheid’ wil inderdaad graag een kwalitatieve en veilige service bieden, maar met uw uitlatingen in de pers en dit akkoord biedt u ons daarin geen enkele ondersteuning.”

“Ondermaats management”

De luchtverkeersleiders hekelen onder meer het personeelstekort dat door het “ondermaatse management van de afgelopen jaren” is ontstaan.


Ze benadrukken voorts dat ze “streven 
naar een veilig en efficiënt luchtruim boven heel België, op alle luchthavens”. “We kunnen dit echter enkel garanderen met de steun van ons management. Wij willen graag samenwerken, maar die samenwerking moet van beide kanten komen. Zoniet zien wij ons genoodzaakt verder actie te blijven voeren.”

De samenwerking moet van beide kanten komen, zoniet zien wij ons genoodzaakt verder actie te blijven voeren

Luchtverkeersleiders in open brief

“Leugen”

De open brief toont nogmaals aan dat het water tussen de vakbonden en directie diep is. Dat bleek gisterenavond ook al, toen skeyes-woordvoerder Dominique Dehaene bekendmaakte dat er een voorakkoord was bereikt. “Er is overeengekomen om een bemiddelaar aan te stellen voor de discussie over de nachtshiften”, luidde het. De vakbonden ontkenden dat echter. “Het is een leugen dat er een voorakkoord is”, reageerde ACV-secretaris Kurt Callaerts.

Volgens de vakbondsman doet de directie al wekenlang geen enkele fundamentele toegeving. “Wij vragen bij de directie al maanden om een sociale bemiddelaar voor meerdere twistpunten. Niet enkel voor het punt over de nachtshiften, dus.”

Het is een leugen dat er een voorakkoord is

Kurt Callaerts van ACV

Sociaal bemiddelaar

De directie van skeyes meldt intussen in een persbericht dat ze aan de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg heeft gevraagd om een sociaal bemiddelaar ter beschikking te stellen. Ze nam die beslissing “in het kader van het sociaal overleg bij skeyes en op basis van de evoluties van de laatste dagen”, staat in het communiqué.

Gisteren lieten het ACV en de VSOA al weten dat ze minister van Werk Kris Peeters (CD&V) zullen aanschrijven met de vraag een bemiddelaar aan te stellen. “Wij zijn bereid onze acties op te schorten, zodra de minister een neutrale bemiddelaar aanstelt voor álle discussiepunten”, zei ACV-secretaris Callaerts.




35 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Nils De Vriendt

    Management leeft op een ander tempo dan het werkvolk, ze kunnen zich nog 0 inleven en denken boven de wet te staan.

  • Jozef Van Schuerbeeck

    Zouden we eens mogen weten wat die mensen zoal opstrijken voor wat. Ze mogen heel goed hun boterham verdienen en hebben ook recht op goed geregelde werkuren en dagen. Het is duidelijk, hier gaat iemand in de fout. Ofwel overdrijven de verkeersleiders, ofwel is de directie in de fout. In de meeste bedrijven zijn de mensen die het werk doen het minst betaalt, de anderen kennen veelal wat het werk zelf weinig of niks. Zij nemen wel de beslissingen en gaan met het geld lopen.

  • Ronny Biesen

    Regel uw frustraties met uw management in plaats van de reizigers ervoor te laten opdraaien. En natuurlijk dan nog tijdens de drukke periodes en vacantie periodes. Gewoon gijzelen van mensen. Je verknalt het voor elke reiziger en jou manager lacht zich dood, hij heeft er niks last van. Buiten wat extra vergaderingen. Hebben jullie daar al eens aan gedacht?

  • José Thijs

    Bij 265 verkeersleiders vraag ik mij af hoeveel er per dag moeten aanwezig zijn om de veiligheid te garanderen. Hoeveel zijn er thuis. Hoe lang duurt hun shift, allemaal vragen die niet wordt medegedeeld. Wij staken omdat wij na een late de dag erna opnieuw een vroege moeten doen. Ik moet ook regelmatig eens na blijven, maar ik moet dagelijks op staan om half vijf. En dit voor veel minder.

  • Patrick Proost

    Er gaan steeds mensen zijn die geen voeling hebben met anderen, zolang zij hun (plezier)reisje maar onverminderd kunnen voortzetten. Het was dan ook duidelijk de bedoeling van de CEO om de meerderheid van het eigen personeel in een slecht daglicht te zetten, terwijl hijzelf voortborduurt aan zijn strakke besparingsplan. Hoe gaan jullie piepen als de eerste vlieger neervalt vanwege deze onderbezettingen??