Luchtvaartmaatschappijen bereiden klacht voor wegens vliegverbod na aswolk

UNKNOWN

Easyjet bereidt samen met andere luchtvaartmaatschappijen een gezamenlijke klacht voor om de Europese luchtvaartautoriteiten te dwingen tot schadeloosstelling voor de gevolgen van het vliegverbod na het uitbreken van de aswolk boven Europa. Dat heeft de topman van de tweede grootste lagekostenmaatschappij van Europa gezegd aan het Duitse blad Wirtschaftswoche.
 
Volgens Andy Harrison is Easyjet bezig met de klacht, samen met andere bedrijven, ook van buiten de lowcost-sector.
 
Buiten proportie
Het vliegverbod na de IJslandse vulkaanuitbraak half april kostte Easyjet tussen de 50 en 75 miljoen euro, waarvan 45 miljoen euro aan overnachtingen en maaltijden voor gestrande passagiers. Er is geen reden waarom de gevolgen van een natuurramp enkel en alleen door de maatschappijen moeten worden gedragen, argumenteert Harrison, zeker wanneer naderhand blijkt dat een sluiting van die grootteorde niet nodig was.
 
CO2-emissiehandel uitstellen
Ook de topman van Lufthansa, Wolfgang Mayrhuber, herhaalde dit weekend in Welt am Sonntag zijn oproep voor een compensatie voor de uitzonderlijke kosten die de sector opliep door de aswolk. Ook volgens Mayrhuber zijn de risico's van de aswolk zwaar overschat geweest. Een mogelijke compensatie zou zijn om de CO2-emissiehandel uit te stellen voor de luchtvaartmaatschappijen. "Dat kost de fiscus geen cent en zou ons in deze nog steeds moeilijke economische tijden vooruithelpen". (dpa/eb)