Liefkenshoekspoortunnel officieel in gebruik genomen

BELGA
In de Waaslandhaven is vanavond officieel de 16,2 km lange Liefkenshoekspoorverbinding in gebruik genomen. Met een tunnel onder de Schelde is er zo een nieuwe verbinding voor goederenvervoer tussen beide oevers, zodat er meer vervoerscapaciteit is en de Kennedyspoortunnel ontlast kan worden. Het publiek-private bouwproject was lange tijd de grootste werf van het land.

Enkele honderden genodigden, met veel volk uit de havensector, waren omstreeks 18.00 uur getuige van de officiële opening door federaal minister van Overheidsbedrijven Jacqueline Galant (MR). Ook onder andere Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA), minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en de federale vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) en de spoorbazen Cornu en Lallemand waren aanwezig. Allen keken ze naar een grootschalig spektakel van licht, dans, en vuurwerk, waarmee de verbinding officieel in gebruik werd genomen, als is het voor de eerste echte passage nog wachten tot na de stakingsdag maandag.

Tot 45 minuten tijdswinst
Concreet loopt de nieuwe en "economisch belangrijke" verbinding tussen de sporen bij het Deurganckdok en de spoorbundel Antwerpen-Noord. De bestaande Beverenspoortunnel onder het Waaslandkanaal werd opgeknapt en er werden twee tunnelkokers van elk zes kilometer lang geboord, tot 40 meter onder de Schelde. Volgens Infrabel geeft de verbinding een tijdswinst van 40 tot 45 minuten, een goede zaak voor het Deurganckdok, waar veel containertrafiek wordt verwacht. Het gebruik van de tunnel zal volgens Infrabel "niet duurder" zijn dan een trein via de Kennedyspoortunnel. De tunnel is uitgerust met het ETCS-veiligheidssysteem en in geval van brand kunnen stukken binnen de drie minuten vol blusschuim worden gespoten.

Momenteel rijden er negen operatoren in het Antwerpse havengebied rond. "Het merendeel van deze bedrijven heeft al rijpaden aangevraagd", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. "Vanaf de opstart zullen er al meteen tientallen treinen per dag over het traject rijden. Tegen 2020 zou dat oplopen tot 100 treinen per dag."

Publiek-private samenwerking
De aanleg van het project kostte 690 miljoen euro, met daarenboven een opleg van 183 miljoen euro van Infrabel. Het gaat om een publiek-private samenwerking met Locorail nv. Tot 2051 zal Infrabel jaarlijks 51 miljoen euro betalen aan Locorail als beschikbaarheidsvergoeding. Nadien wordt Infrabel eigenaar.

Cruciaal voor haven Antwerpen
"Dit is een project van ontzettend groot belang voor onze haven. Het is een logistieke gate naar Europa", zegde Eddy Bruyninckx, CEO van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. "Dit kan mee een modal shift betekenen." Concreet hoopt men tegen 2030 15 procent van de containertrafiek in de Antwerpse haven via het spoor te laten verlopen, in plaats van de huidige 8 procent.

BELGA
BELGA