Lange en warme nazomer duwt Zalando dieper de rode cijfers in

REUTERS
De online modewinkel Zalando maakt voor het eerst in drie jaar verlies, zo blijkt uit de kwartaalresultaten. Dat is een gevolg van de hete zomer en lange nazomer die klanten minder winterkledij deden bestellen dan gewoonlijk.

Topman Rubin Ritter is “duidelijk niet blij” met de resultaten. Door de lange zomer wachten consumenten langer om herfst- en winteroutfits aan te kopen. Het zijn juist die collecties waar Zalando het meest aan verdient.

Er werd zo een verlies gedraaid van 38,9 miljoen euro: het eerste operationele verlies sinds 2015. Zalando hoopt in het laatste kwartaal nog een eindsprint in te zetten, aldus een reactie van de top.

Terugsturen kledij

Naast het warme weer kampt Zalando echter nog met een ander, meer structureel, probleem. Zowat de helft van de aangekocht kledingstukken worden teruggestuurd door klanten, een dienst die het bedrijf gratis aanbiedt. Daardoor lopen de transportkosten voor Zalando echter aardig op, meldt zakenkrant De Tijd.

Normaal verkoopt Zalando de teruggestuurde goederen gewoon opnieuw. Maar een groot deel ervan gaat verloren doordat ze slecht worden behandeld.

Daarbovenop komt nog eens dat Bpost de  komende tijd gaat staken. Het is nog niet duidelijk wat de impact van die staking op Zalando zal zijn, maar aangezien het bedrijf steunt op het versturen van pakketjes, kan de staking wel eens dramatische gevolgen hebben.




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Mathieu Vandelook

    Ik snap niet waarom Zalando niet tijdelijk overstapt op PostNL zoals Coolblue reeds doet.

  • Thierry Vansweevelt

    Verhaal klopt niet. Als kleding beschadigd is wordt die aangerekend. Klanten weten dat. Die beschadigen die kledij niet. Je moet al veel doen om kleding te beschadigen. Nee, Zalando geeft gewoon niet toe dat hun kledij erg saai en slecht gemaakt is.

  • Luc Deville

    Bpost gaat de volgende dagen staken dus dat is de oorzaak dat Zalando de afgelopen zomer verlies gemaakt heeft. Uitleg als een ander.

  • John Stahl

    Steek het maar op het warme weer en niet op het feit dat ze geen transportkosten aanrekenen. Ontsla de bestuurders maar, want die zijn duidelijk incompetent.

  • Inge van den Brande

    Vandaag via Bpost mijn pakje v Weekday na 1dag ontvangen. Danku Weekday, danku Bpost