Koekjesfabrikant Jules Destrooper overgenomen

BELGA
De koekjesfabrikant Jules Destrooper wordt overgenomen door de familiale holding GT&CO (Vandermarliere), zo hebben beide bedrijven bekendgemaakt. De nieuwe eigenaar neemt het personeel integraal over en heeft groeiambities. Een overnameprijs wordt niet gemeld.

De familie Vandermarliere is vooral bekend als tabaksfabrikant, onder meer van de sigaren J. Cortès. In 2012 verkocht ze het tabaksbedrijf Gryson uit Wervik aan de multinational Japan Tobacco Company, voor 475 miljoen euro. Vorig jaar kondigden de Japanse eigenaars aan dat Wervikse fabriek in 2018 de deuren sluit. "Een steek in mijn hart", zegt Guido Vandermarliere over die aankondiging. "Dat is het probleem met die multinationals. Ze beloven van alles, maar de finale beslissing wordt ergens anders genomen."

Vandaag is de familie nog steeds actief in de sector. Met sigarenbedrijf J. Cortès behoort ze wereldwijd tot de top tien in de sector.

Sinds de verkoop van Gryson "zocht de familie geduldig en professioneel naar nieuwe opportuniteiten in de markt", klinkt het in een persbericht. Er werd geïnvesteerd in vastgoedprojecten, en met Jules Destrooper is er nu de eerste grote private-equitydeal.

De koekjesfabrikant, met vestigingen in Lo-Reninge en Ieper, draait een omzet van ongeveer 36 miljoen euro en stelt 160 mensen tewerk. Het bedrijf werd in 1886 opgericht door Jules Destrooper, en was tot op vandaag - na vier generaties - nog steeds in handen van de familie. Broers Peter en Patriek Destrooper waren elk voor 50 procent aandeelhouder. Het bekendste koekje van Jules Destrooper is wellicht de natuurboterwafel, of de 'lukke' zoals het koekje ook wel wordt genoemd.

Volgens Emmanuel Blomme, die Peter Destrooper opvolgt als CEO en al eerder fabrieken leidde van de familie Vandermarliere, gaat het om een 'perfect match'. "De families Vandermarliere en Destrooper kennen elkaar, en zo wist men dat het bedrijf te koop stond. De familie Vandermarliere is ook altijd willen blijven ondernemen, vooral in merken. Dat het om twee families gaat is belangrijk. Zo blijft de werkgelegenheid verzekerd. Met een multinational is dat niet altijd het geval."

Jules Destrooper draait een omzet van 36 miljoen euro. Daarvan wordt 45 procent gerealiseerd in België, aldus Blomme. De rest van de omzet komt uit het buitenland, onder meer uit Frankrijk en Nederland, maar ook in de VS, Azië en het Midden-Oosten kent men de West-Vlaamse koekjes. "Het is een wereldwijd bekend merk."

De familie Vandermarliere neemt het personeel integraal over en wil het bedrijf, ook via nieuwe investeringen, nog verder laten groeien "Er zijn nog veel expansiemogelijkheden", zegt Guido Vandermarliere over de nieuwe aanwinst.

"In de zetel zitten is gemakkelijk"

"In de zetel zitten is gemakkelijk. Maar wij zijn ondernemers", vertelt de nieuwe eigenaar Guido Vandermarliere. "We kennen de familie Destrooper al meer dan tien jaar. We hebben goede contacten. We waren op zoek naar een bedrijf", aldus de ondernemer over de overname. Hij vindt het belangrijk dat het om twee familiebedrijven gaat. "Wij zijn geen multinational. Bij ons gaan geen koppen rollen."

Vandermarliere ziet veel gelijkenissen tussen J. Cortès en Destrooper. "Het zijn alletwee consumentenproducten, met een sterk merk. Dat ligt ons. En het is dicht bij de deur."

Over de toekomstplannen van de familie met het West-Vlaamse koekjesmerk wil Vandermarliere nog niet veel kwijt. Wel zal er worden geïnvesteerd in marketing, in België en in het bijzonder in het buitenland.




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels