Jaar na lancering: ‘cash for car’-regeling slaat niet aan

Volgens experts maakt het mobiliteitsbudget, waarbij werknemers hun bedrijfswagen volledig in cash kunnen laten uitbetalen, het systeem van 'cash for car' grotendeels overbodig.
Shutterstock Volgens experts maakt het mobiliteitsbudget, waarbij werknemers hun bedrijfswagen volledig in cash kunnen laten uitbetalen, het systeem van 'cash for car' grotendeels overbodig.
Het 'cash for car'-systeem, waarmee Belgen hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een nettovergoeding tot 700 euro netto per maand, heeft weinig succes. Een jaar na de lancering hebben amper mensen er gebruik van gemaakt, schrijven De Tijd en L'Echo vandaag.

Bij hr-dienstverlener SD Worx, die 24.000 bedrijven met bedrijfswagens begeleidt, telde men midden maart 142 werknemers die het systeem gebruiken. Bij concurrent Acerta koos slechts een op de 1.000 werknemers met een bedrijfswagen voor een mobiliteisvergoeding.

Mobiliteitsbudget

Volgens experts maakt het mobiliteitsbudget het systeem van 'cash for car' grotendeels overbodig. Via dat nieuwe systeem kunnen werknemers hun bedrijfswagen ook volledig in cash laten uitbetalen. "Het is redelijk uitzonderlijk dat 'cash for car' voor de werknemer voordeliger is dan het mobiliteitsbudget", zegt Dirk Wijns van Acerta in De Tijd.

SD Worx ziet wel een toekomst voor de regeling. Dat kende enkel een aarzelende start omdat werkgevers hun mobiliteitsbeleid moesten aanpassen en vaak wachtten tot een bedrijfswagen einde leasecontract was, luidt het.




25 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ghijs Elvan

    Bedrijfswagens, notionele intrestaftrek, tax rulings zijn net als andere fiscale constructies in het leven geroepen om de welvaart te stimuleren. Deze maatregelen helpen bedrijfskosten beperken. Het zelfde resultaat zou de werkgever anders 3x meer kosten. Onze concurrentiepositie verbetert t.o.v. buitenland en komen er meer jobs. Door de economische vooruitgang is er enerzijds minder nood aan sociale zekerheid, maar anderzijds zijn er meer middelen om deze te financieren.

  • Ghijs Elvan

    Dankzij leasing maatschappijen komen elk jaar 10 duizenden jonge auto's op de 2de handsmarkt. Goedkope jonge auto's voor mensen zonder firmawagen die geen nieuwe auto willen/kunnen kopen. Het afschaffen van deze regeling zal tot prijsstijgingen op 2de handsmarkt leiden. Het effect zal dus ook negatief zijn voor wie zelf een auto betaalt.

  • SAM Bedfort

    Dat de politici zelf het voorbeeld eens geven en de cash for car regeling toepassen. Oh neen, ze hebben leasewagens op kosten ven de belastingbetaler. Het voorbeeld geven ze ook niet, wanneer het om pensioenen gaat, of over fraude.

  • Gerry Cle

    Geen probleem, laat iedereen zijn salariswagen behouden en stop met die oneerlijke subsidie voor alle nieuwe bijkomende werknemers. Dit uitdoof scenario zal niemand zijn verworven recht afnemen en de 20% meestverdienende werknemers kunnen vrolijk blijven rondrijden op kosten van de belastingbetaler.

  • ingrid grieten

    Wij gebruiken de firmawagen enkel voor vakantie in het buitenland en wekelijkse boodschappen in Nederland. Zo besparen wij drie maal.