Is dit bizarste vlucht? Qatar Airways voert cargovluchten uit tussen Maastricht en Luik: 9 minuten vliegen

BELGA
Luchtvaartmaatschappij Qatar Airways voert sinds kort cargovluchten uit tussen Maastricht en Luik, een vlucht van welgeteld 9 minuten over amper 38 km. Dat zegt het Luikse gemeenteradslid Pierre Eyben (Vert Ardent) in de Sudpresse-kranten. Eyben heeft het over een ecologische aberratie.

De cargovlucht vertrekt uit de Qatarese hoofdstad Doha, en maakt normaal een tussenlanding in Luik om daarna door te vliegen naar Mexico. Maar op 3 november landde een Boeing 777 van Qatar Airways eerst in Maastricht, om vervolgens richting Luik te vertrekken. Op 10 november staat er opnieuw zo'n vlucht gepland.

Sudpresse schrijft dat Qatar Airways zelf verveeld zit met de situatie. "Het gaat om een nieuwe Nederlandse klant die om persoonlijke redenen absoluut wil dat zijn vracht in Maastricht wordt afgeleverd. De startbaan in Maastricht is echter niet lang genoeg om het vliegtuig meteen daarna naar Mexico te laten doorvliegen. Daarom moet het toestel in Luik geherpositioneerd worden. Op de luchthaven van Luik is er immers een start- en landingsbaan voor langeafstandsvluchten, waar het vliegtuig wél met een volledige lading goederen en een volle brandstoftank kan opstijgen.” 

Het bedrijf bestudeert naar verluidt een aparte vlucht Doha-Maastricht.

De ecologische aberratie blaast het debat over korte vluchten in Wallonië nieuw leven in. Eerder was er ook al commotie toen bleek dat een bedrijf in Bierset wilde landen, enkele minuten na opgestegen te zijn in Gosselies. 

De kwestie valt evenwel niet onder de bevoegdheid van de betrokken luchthavens. In het geval van een cargovlucht is het de transporteur die beslist en aan de luchtvaartmaatschappij aangeeft waar die moet landen in functie van de klant. “Tegen dit model kan je moeilijk iets beginnen, maar de luchthaven van Luik draagt geen enkele verantwoordelijkheid”, benadrukt het kabinet van minister Jean-Luc Crucke, bevoegd voor de luchthavens.

Hoewel een volgende vlucht tussen Maastricht en Bierset volgens Eyben gepland is op 10 november, zouden dergelijke vluchten relatief zeldzaam zijn. Om de eenvoudige reden dat, behalve de ecologische nadelen, ze ook economisch weinig zinvol zijn voor de ondernemingen, die twee keer een luchthaventaks moeten betalen.

Voor wat passagiersvluchten betreft is iedereen het eens over de noodzaak om de voorkeur te geven aan alternatieven voor het vliegtuig, zeker voor korte afstanden. 




73 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • princen yvon

    Niet alleen landingsrechten, maar ook opstijgrechten. Zal de luchtvaartmaatschappijen wel doen nadenken over de meest economisch en ecologisch aangewezen routes. Hoe vaker je landt en hoe vaker je opstijgt, hoe duurder het vliegen wordt. Per slot van rekening is het landen en opstijgen wat extra vervuilend is.

  • Kjelt Van de Broeck

    Wat is het probleem? Gaan we zitten zeveren over een vliegtuig terwijl er 1000 steenkool centrales continu draaien in China?

  • bruno Van de gaer

    En tui die van charleroi naar zaventem vliegen,daar wordt niets over gezegd

  • Frédéric Bastiat

    Much ado about nothing. Dezelfde vlucht maar met tussenstop in Heathrow en geen haan dat er naar kraaide. Het totale brandstofverbruik zou quasi identiek geweest zijn. Als je 1000 km met auto reist en je kan er maar 950 doen met 1 tank, mag je na 51 km al volle bak doen, of na 949.

  • Erik De jongh

    Wat is het probleem, iedereen word betaald , meer mensen aan het werk , geen vrachtwagens op de weg , voor mij mag alle goederenverkeer door de lucht einde van de filles