ING België gaat data van klanten gebruiken

PHOTO_NEWS
ING België wil de schat aan klanteninformatie waarover ze beschikt, gericht gaan gebruiken om die klant ook beter te kunnen bedienen. Deze maatregel past in de nieuwe strategie "think forward" van de bank. "Door de data die binnen de bank aanwezig zijn te gebruiken, willen we elke klant op het juiste moment een goede service gaan aanbieden", legt CEO Rik Vandenberghe uit, bij de voorstelling van de jaarresultaten.

Het debat ligt gevoelig: banken beschikken door het dagelijkse gebruik van de bankkaart over heel wat informatie over hun klanten. Ze weten bijvoorbeeld hoeveel iemand verdient, waar hij inkopen doet, uit eten gaat, tankt, reist, enzovoort... Deze "big data" kunnen dus gebruikt worden om gericht campagne te voeren en dat lijkt ING België ook van plan. Vandenberghe liet vrijdag nog niet teveel in zijn kaarten kijken, maar gaf wel aan de klantengegevens die binnen de bank aanwezig te zijn, steeds gerichter te willen gebruiken om de klant meer en betere diensten te kunnen leveren.

Het gaat dan bijvoorbeeld om het persoonlijk verwittigen van de klant als zijn bankkaart plots 's nachts in Kazachstan wordt gebruikt. Maar de bank kan ook proactief handelen, bijvoorbeeld als men ziet dat er problemen dreigen met kredietafbetalingen of als de klant aan het scheiden is en extra advies goed kan gebruiken. "99 procent van de klanten vindt dat niet erg als hij er voordeel uit haalt. Maar de klant kan ook altijd kiezen voor een opt-out", verzekerde de topman. Tegenover bedrijven wil ING de sectorinformatie waarover ze beschikt, beschikbaar stellen.

Enkel intern gebruik

Vandenberghe beklemtoonde dat de klanteninformatie waarover ING België beschikt enkel voor intern gebruik zal dienen. Het is niet de bedoeling dat ING de gegevens verkoopt of zelfs uitwisselt met bijvoorbeeld verzekeraar Nationale Nederlanden.

De nieuwe strategie van de bank is opgebouwd rond twee pijlers: "extreem digitaal en extreem persoonlijk", aldus de topman. Langs de ene kant wil de bank via digitale kanalen 24 uur op 24 bereikbaar zijn voor de klant, langs de andere kant wil men advies op maat bieden. Opmerkelijk daarbij is dat ING "breder wil gaan dan de klassieke bankiersfunctie". Volgens Vandenberghe zou men bijvoorbeeld in bepaalde domeinen behoeften kunnen invullen via partnerships. "Maar we doen op voorhand geen aankondigingen zolang er niets getekend is".