Honda bevestigt sluiting Britse fabriek, 3.500 jobs op de tocht

De Honda-fabriek in Swindon.
REUTERS De Honda-fabriek in Swindon.
De Japanse autofabrikant Honda is van plan in 2021 zijn fabriek in het Britse Swindon te sluiten. Dat heeft het bedrijf bevestigd. Zowat 3.500 werknemers verliezen hun baan. De fabriek is goed voor circa 10 procent van de totale Britse autoproductie van ruim 1,5 miljoen auto’s. De beslissing is geen gevolg van de brexit, zegt Honda.

Britse media hadden gisteren al melding gemaakt van de sluitingsplannen, en die plannen heeft de automaker nu ook bevestigd. De Britse regering zegt “diep teleurgesteld te zijn” in de beslissing. “Wij zijn een van de wereldwijde leiders in de ontwikkeling van deze technologieën, en het is dan ook bijzonder jammer dat deze beslissing nu wordt genomen”, aldus Minister van Handel Greg Clark. "Dit is een verwoestende beslissing voor Swindon en het Verenigd Koninkrijk. Het is een commerciële beslissing die gebaseerd is op niet eerder geziene veranderingen in de wereldwijde markt.”

Ook Honda zelf zegt dat de beslissing niets met de brexit te maken heeft, maar een gevolg is van evoluties in de auto-industrie en de nood om meer elektrische wagens te lanceren. “We zitten in een positie waar onze investeringen en focus zich moeten verplaatsen naar een andere locatie, weg van het Verenigd Koninkrijk”, aldus Ian Howells, senior vicepresident voor Honda in Europa, aan de BBC. "De belangrijke uitdagingen rond elektrisch rijden nopen Honda zijn wereldwijde productie te herbekijken, en de activiteiten te bundelen in regio’s waar het verwacht hogere productievolumes te zullen hebben.”

CEO van Honda, Takahiro Hachigo.
EPA CEO van Honda, Takahiro Hachigo.

De fabriek in Swindon was vorig jaar goed voor de productie van 160.000 auto's, met name die van het populaire model Civic. Dat is ongeveer 10 procent van het totale aantal auto's dat elk jaar in het Verenigd Koninkrijk wordt geproduceerd. De fabriek is de op drie na grootste autofabriek in Groot-Brittannië en de enige van de Japanse fabrikant in Europa. Er worden sinds 1989 motoren gemaakt, en sinds 1992 rollen er auto’s van de band. 

Mogelijk zullen bij de toeleveranciers ook nog eens duizenden jobs op de tocht staan. Honda stopt overigens ook met de productie van de Civic-sedan in een fabriek in Turkije.

Brexit

Honda zei vorige maand nog dat het de fabriek in Swindon in april zes dagen zal sluiten vanwege de brexit. De automaker wil onder meer mogelijke problemen met de douane tackelen als de Britten uit de Europese Unie zijn gestapt. Ook zou Honda om die reden productie naar voren willen halen en voorraden willen aanleggen. 

AFP

De sluiting is een nieuwe zware slag voor de Britse auto-industrie. De voorbije weken en maanden trokken al verschillende automakers aan de alarmbel. Jaguar Land Rover besliste duizenden jobs te schrappen, Ford en Toyota waarschuwden voor de “catastrofale gevolgen” van een ‘no deal-brexit’. Nissan tot slot kondigde begin februari aan het nieuwe model van de X-Trail niet meer in zijn Britse fabriek in Sunderland te bouwen zoals gepland, maar wel in Japan. 

De hele auto-industrie staat onder druk. Nieuwe technologieën kosten de automakers veel geld, terwijl de vraag naar nieuwe wagens stagneert. In China, de grootste automarkt ter wereld, daalde de markt in 2018 voor het eerst in meer dan twintig jaar. Ook internationale handelsconflicten en de brexit zorgen voor onzekerheden. In Groot-Brittannië staat de industrie extra onder druk.

Door het nieuwe handelsakkoord tussen de EU en Japan, kunnen auto's uit dat land in Europa ingevoerd worden aan een nultarief. Dat maakt het voor Japanse autoproducenten makkelijker om in Japan auto’s te maken bestemd voor de Europese markt. Maar stapt het Verenigd Koninkrijk zonder akkoord uit de EU, zal er mogelijk een tarief van 10 procent geheven worden voor Britse auto's. Acht op de tien auto’s die de Britten produceren, zijn vandaag voor de export. En bijna de helft van de Britse autoproductie gebeurt voor Japanse merken.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Denil

    Men kan natuurlijk wel bedenkingen hebben bij het feit dat de EU een overeenkomst sluit over 0% heffing voor de import uit Japan en dan bij een Brexit de Britten een import tarief van 10% gaat opleggen. En die hebben dan natuurlijk een goede reden om Europese bedrijven een gelijkaardige importheffing op te leggen. Met alle gevolgen van dien voor onze export.

  • Luc Deville

    En kassa kassa voot het management dat miljoenen aan bonussen zal krijgen.

  • Joan Lute

    Het is niet meer dan logisch dat multinationals wegtrekken uit het VK omwille van de brexit. Het zijn de Britse politici zelf die deze chaos gecreëerd hebben omdat ze niet willen toegeven dat samenwerking juist loont. Dat bedrijven nu wegtrekken vanwege de brexit is een logisch gevolg waarvoor de Britse burgers zeker de tol zullen betalen.

  • Ronny Cuypers

    Dat zijn dingen waarover ze hadden moeten nadenken voor het referendum, in plaats van naar goedkope cafépraat te luisteren.

  • jos beverke

    Heeft niets met Brexit te maken?Laat me lachen !Al wat na de Brexit in Engeland geproduceerd wordt zal duurder worden in Europa owv douane tarieven .Resultaat minder export naar Europa ...Gevolg minder inkomsten.