Hoe moeilijker de woorden op het menu, hoe duurder het restaurant

THINKSTOCK
Is het je al opgevallen dat op het menu van een wat chiquer restaurant een pak meer moeilijke woorden staan dan op het menu van een bistro? Nu hebben wetenschappers aangetoond dat restaurants die moeilijke woorden gebruiken wel degelijk hogere prijzen hanteren. Perceptie is alles, zo blijkt.

Wetenschappers van de Stanford University hebben ontdekt dat restauranthouders lange en moeilijke woorden hanteren om hun prijs op te drijven.

Dan Jurafsky, professor linguistiek, onderzocht samen met zijn team de prijzen van 650.000 schotels op 6.500 menu's en bekeken met een statistische tool welke woorden geassocieerd worden met hoge prijzen en welke met lage prijzen.

Wanneer een restaurant langere woorden gebruikt om een schotel te beschrijven, rekent het gemiddeld meer aan voor die schotel. Per toevoeging van één letter aan de gemiddelde woordlengte, stijgt de prijs gemiddeld met 16 cent.

Jurafsky stelde ook vast dat mensen die in dure restaurants gaan eten, vaker de gerechten beschrijven met woorden als "orgastisch", of "verleidelijk". Een reden voor dit fenomeen blijft hij ons voorlopig schuldig. "Misschien denken mensen bij dure restaurants automatisch aan seks", aldus Jurafsky.