Grote besparingsoperatie bij Continental heeft impact op 20.000 jobs wereldwijd

REUTERS
De Duitse bandenfabrikant en leverancier van auto-onderdelen Continental heeft vandaag een besparingsprogramma aangekondigd, waarbij vanaf 2023 elk jaar voor 500 miljoen euro bespaard moet worden. Dat gebeurt door het schrappen van jobs en het sluiten van fabrieken.

In totaal zijn 20.000 van de 244.000 banen wereldwijd getroffen door de "transformaties", die tegen 2029 afgerond moeten zijn. 

Het gaat om banen die verdwijnen, maar ook om werknemers die overgeplaatst worden naar andere sites van de groep of een ander takenpakket krijgen, aldus Continental in een persbericht. 

Zo wordt een antwoord geboden op "de wereldwijde daling van de autoproductie" en de "grotere vraag van klanten naar digitale oplossingen". De "software portfolio" van het bedrijf wordt uitgebreid, wat in de komende jaren zal leiden tot nieuwe jobs, klinkt het nog. De stijging van de kosten en de daling van de verkoop leidde in augustus al tot een verlaging van de jaarprognose.

Beeld in de fabriek van Continental in het Duitse Nuremberg.
EPA Beeld in de fabriek van Continental in het Duitse Nuremberg.

Waar?

Waar de banen juist verdwijnen of veranderen, is nog niet duidelijk. 

Wel meldt Continental dat 7.000 van de 20.000 getroffen banen zich in Duitsland bevinden. Ook maakt Continental bekend dat de besparingen alvast een impact zullen hebben op twee sites in Duitsland, twee in de VS, eentje in Italië en eentje in Maleisië, met mogelijk 3.000 jobs die verloren gaan. In verschillende sites worden deelactiviteiten stopgezet, terwijl de fabriek in Virginia volledig gesloten zou worden. 

Continental is ook actief in België. Het is nog niet duidelijk of de herstructurering een impact zal hebben op de activiteiten en de jobs in ons land. 

CEO Elmar Degenhart.
Thomas Frey/dpa CEO Elmar Degenhart.

Crisis in de auto-industrie

Het schrappen van jobs op een site, betekent echter niet dat de werknemers automatisch zonder baan komen te zitten, benadrukt Continental. 

Indien er toch jobs moeten verdwijnen, zal dat gebeuren door het niet vervangen van mensen die vertrekken en, als het echt niet anders kan, door mensen te ontslaan, aldus CEO Elmar Degenhart in het persbericht. "We bieden het hoofd aan de crisis in de auto-industrie en gaan hier sterker uitkomen, zoals we dat tien jaar geleden ook al deden", zegt hij nog.

De auto-industrie heeft het moeilijk door de elektrificatie, de handelsconflicten en de brexit. In Duitsland ging de autoproductie in de eerste acht maanden van het jaar met 11 procent achteruit in vergelijking met een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van sectorvereniging VDA.

REUTERS



8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Emi De graeve

    besparen op rijgedrag... binnenkort minder auto's rijdende ...dus komt ook minder productie. Maar de fietsers zullen de productie wel redden :-)

  • Marco Maerten

    Ludo,u bent niet echt geplaatst om zoiets te zeggen,temeer omdat u geen benul heeft dat een maatschappelijke omwenteling net voor nieuwe werkgelegenheid zorgt in de groene sector. En het werkt,AB Inbev kondigde aan tegen 2025 volledig klimaatneutraal te werken.Anderzijds zorgt bv automatisering wel voor minder jobs.

  • Ludo Van Nuffelen

    De Groenen van deze wereld zullen er voor zorgen dat er nog meer fabrieken zullen moeten sluiten....bereid u maar voor op de nieuwe middeleeuwen....

  • louis van hoeylandt

    nog niet duidelijk voor belgie .....slaap rustig voort waarom zouden ze een land sparen waar de loonlast het hoogst is ...enz enz

  • danny janssens

    worden bedrijven niet geacht jobs te creeren en dan zijn er nog slimmeriken die menen dat er minder ambtenaren moeten komen, waar gaan ze dan wel werk vinden?