Geen akkoord tussen directie en vakbonden Brussels Airlines: nieuwe stakingen mogelijk in juni

De directie en de vakbonden van Brussels Airlines hebben geen akkoord bereikt. Er komt een afkoelingsperiode. De stakingsaanzegging blijft lopen.
BELGA De directie en de vakbonden van Brussels Airlines hebben geen akkoord bereikt. Er komt een afkoelingsperiode. De stakingsaanzegging blijft lopen.
De directie en de vakbonden van Brussels Airlines hebben deze nacht geen akkoord bereikt. Na meer dan vijftien uur onderhandelen zijn ze met lege handen uit elkaar gegaan. "Er is een vertrouwensbreuk tussen directie en piloten", aldus de vakbonden. Zij behouden hun stakingsaanzegging, maar een eventuele nieuwe staking zou er pas in juni komen.

"Het was niet een proces van dichterbij komen, maar zelfs eerder van uit elkaar groeien", aldus de bonden. "Er was geen enkel raakpunt in de voorstellen" die de directie aan de ene en de bonden aan de andere kant lanceerden.

Volgens Anita Van Hoof (BBTK) was het laatste voorstel van de directie "zelfs slechter dan het voorstel dat vorige week massaal werd weggestemd door de piloten. Op zo'n moment is het beter de gesprekken te onderbreken en een afkoelingsperiode in te lassen."

"Het was een lange marathon, maar we zijn niet over de streep geraakt. Het water is heel diep", verwoordde Filip Lemberechts (ACLVB) het. "We gaan dit nu even evalueren, maar ik verwacht geen mirakels. Eerst moet er duidelijkheid zijn over de integratie van van Brussels Airlines in Eurowings." En die zou er pas eind juni komen, zo zei de directie eerder.

Bruggen niet opgeblazen

Toch blazen de bonden de bruggen niet op. Ze zeggen bereid te zijn om opnieuw rond de tafel te gaan zitten. "Onze stakingsaanzegging blijft lopen, maar staking is geen doel op zich", aldus Paul Buekenhout (LBC-NVK). "De enige manier om eruit te komen, is overleg. De directie moet zich bezinnen en de piloten minstens een perspectief geven." Dat betekent dat niet alle verzuchtingen in een-twee-drie opgelost moeten zijn, maar dat er minstens een plan van aanpak op tafel moet komen. "De bal ligt in het kamp van de directie", voegde Van Hoof nog toe. Als die de komende weken geen stappen zet, volgen er mogelijk opnieuw twee stakingsdagen in juni.

Geen akkoord, maar ook geen definitieve breuk dus. Directie en bonden geven zichzelf de tijd om alsnog vooruitgang te boeken. En ook de sociaal bemiddelaar, Philip Verstraete, gaf de hoop niet op. "We zijn er niet in geslaagd de knoop te ontwarren, maar het touw is ook niet doorgeknipt", vatte hij samen.

De piloten legden al maandag en woensdag het werk neer uit onvrede met hun loon, de werkdruk en de pensioenregeling.

Volgens Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines, heeft iedereen, zowel de directie van Brussels Airlines als de vakbonden, de wil om tot een akkoord te komen.
BELGA Volgens Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines, heeft iedereen, zowel de directie van Brussels Airlines als de vakbonden, de wil om tot een akkoord te komen.

"Iedereen wil tot een akkoord komen"

Volgens Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines, heeft iedereen, zowel de directie van Brussels Airlines als de vakbonden, de wil om tot een akkoord te komen. "Iedereen is nu ontgoocheld, omdat we niet zo ver zijn geraakt als gehoopt", gaf Davignon toe. Maar in tegenstelling tot de bonden, zag de voorzitter wel vooruitgang. "Er is geen breuk, we zijn alleen niet tot een akkoord geraakt. Maar de bonden zien en weten dat wij de wil en de capaciteit hebben om de open vragen op te lossen."

Davignon belooft dat er nog deze week een ploeg wordt samengesteld om de problematiek van de "flight time/duty time", die in hoge mate de werkdruk van de piloten bepaalt,  "zonder taboes" aan te pakken. Deze maand nog zouden de eerste resultaten verwacht moeten worden. Als dat lukt, kan een nieuwe pilotenstaking vermoedelijk vermeden worden. De werkdruk is de voornaamste bekommernis van de piloten, naast het loon en het pensioen.

Complexe problematiek

De bestuursvoorzitter benadrukte dat de problematiek complex is. Het gaat niet louter om een loonkwestie waar de vakbonden met eisen komen en de directie met een lager voorstel, en er uiteindelijk ergens in het midden wordt geland. "Het is nu nodig om te bekijken wat we kunnen doen met de middelen die we hebben", aldus Davignon. "Wat kunnen we onmiddellijk doen dat het leven van de piloten en het cabinepersoneel verbetert? En wat moeten we naar later verschuiven?"

Davignon wilde niet echt terugkomen op de voorbije stakingsdagen. "Een staking is goed voor niemand. Maar bon, dat is nu voorbij, nu gaat het over de toekomst", zei hij. Hij gaf wel nog mee dat hij er niet van gediend is dat de bonden nu al spreken over mogelijke nieuwe stakingsdagen in juni. "Wij zetten de piloten niet onder druk en omgekeerd aanvaarden we ook niet om onder bedreiging te werken", klonk het. 

De directie en de vakbonden van Brussels Airlines hebben geen akkoord bereikt. Er komt een afkoelingsperiode. De stakingsaanzegging blijft lopen.
Photo News De directie en de vakbonden van Brussels Airlines hebben geen akkoord bereikt. Er komt een afkoelingsperiode. De stakingsaanzegging blijft lopen.



116 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Tony Van De Perre

    Schiphol!

  • Josepha Van Vlaanderen

    Deze stakers verdienen het van in diepe armoede te geraken; dan zullen ze wel anders piepen!

  • Willy Van Craen

    Ik denk meer aan de andere personeels leden dan de piloten. Deze werken ook in ploegen en hebben thuis een gezin en meestal ook af betalingen te doen. De piloten zullen geen afbetalingen hebben gezien hun wedde.

  • Walter De Vuyst

    Staken berokkent schade aan iedereen , financieel voor het vliegend personeel en bovenal een enorme imagoschade voor Lufthansa . Voorlopig blijven de piloten voet bij stek houden . Hoelang nog ? Langs de andere kant is dit het zoveelste Duitse bedrijf dat negatief de krantenkoppen haalt . Na de sjoemelaffaire bij V.W. & Audi en de terugroepacties van duizenden Mercedessen wegens allerhande elektronische problemen is dit de zoveelste tegenslag voor de Duitse bedrijven .

  • Guido Ceuleers

    Nogmaals : in 2019 geen sprake meer van Brussels Airlines, door die stakingen. Eurowings( low cost Lufthansa), zal al die vluchten wel overnemen. Winst 2017 was 15 miljoen, staking kost 10,4 mio. Rekening is toch vlug gemaakt. Blijkbaar niets geleerd uit Sabena verhaal. Gaan de piloten vakbonden al het ontslagen personeel in dienst nemen ?