Gebrek aan geld doen Brussels Airlines uitbreiding vluchtschema uitstellen, 7.000 passagiers getroffen

Brussels Airlines-CEO Dieter Vranckx.
BELGA Brussels Airlines-CEO Dieter Vranckx.
Brussels Airlines stelt de uitbreiding van haar vluchtschema vanaf augustus uit door de verslechterde financiële situatie, staat in een nota van de CEO Dieter Vranckx aan het personeel. De luchtvaartmaatschappij blijft voorlopig vliegen met twee langeafstandstoestellen en 21 korteafstandstoestellen, luidt het. 

Zo’n 7.000 passagiers zijn getroffen door het uitstel van de uitbreiding van het vluchtschema bij Brussels Airlines, bevestigt woordvoerster Maaike Andries woensdag.

Normaal zou het bedrijf zijn capaciteit zowel op de korte als op de lange afstand uitbreiden vanaf volgende maand. Maar de gesprekken met de Belgische staat over financiële steun zijn nog altijd aan de gang. “Ze zijn erg complex en hebben nog niet tot een resultaat geleid”, betreurt de topman. “Aangezien onze financiële situatie aan het verslechteren is, stellen we de uitbreiding van de geplande capaciteit uit”.

Voorzorgsmaatregel

Hoe nijpend de financiële situatie precies is, blijft onduidelijk en wil de woordvoerster niet over in detail treden. Ze beklemtoont wel dat de beslissing om het vluchtschema niet uit te breiden een voorzorgsmaatregel is. “Al onze operaties zijn momenteel cashpositief. We hebben ook nog wat reserves. Door niet uit te breiden willen we dus zeker zijn dat we het huidige vluchtschema kunnen blijven uitvoeren en die zekerheid aan de reizigers bieden”, klinkt het. 

Lufthansa heeft bevestigd ons financieel te willen steunen maar de belangrijkste pijler is de financiële steun van de Belgische regering

Dieter Vranckx, CEO Brussels Airlines

De CEO wijst erop dat het management hard gewerkt heeft om het bedrijf door de crisis te loodsen “door de cashreserves en contracten actief te beheren”. Er werd ook al een sociaal plan afgesloten met de sociale partners. En moedermaatschappij Lufthansa heeft ook haar vertrouwen in Brussels Airlines als één van de vier netwerkdochters bevestigd, klinkt het. “De belangrijkste pijler is de financiële steun van de Belgische regering.” De CEO merkt op dat alle andere zustermaatschappijen (Lufthansa, Swiss en Austrian Airlines) allemaal al financiële steun hebben toegezegd gekregen van hun respectievelijke overheden. 

Voldoende garanties

Op het kabinet van bevoegd minister Alexander De Croo (Open Vld) beklemtoont men dat de Belgische overheid zich de voorbije maanden tijdens de gesprekken steeds bijzonder redelijk en geëngageerd heeft opgesteld. “We hebben meegewerkt aan het opstellen van een businessplan dat erop gericht is ook in de toekomst de tewerkstelling te verzekeren en de omslag te maken naar winstgevende groei. Nu komt het erop aan dat ook de Duitse aandeelhouder voldoende garanties geeft over een correcte uitvoering”. Daar stokte het in het verleden wel eens, waarbij verwezen wordt naar de mislukte poging om Brussels Airlines te integreren in de lagekostenmaatschappij Eurowings.

7.000 reizigers op geschrapte vluchten

Voor de geschrapte vluchten hadden al zo’n 7.000 mensen gereserveerd. Brussels Airlines gaat nu op zoek naar een oplossing. “In de eerste plaats zoeken we een alternatieve vlucht. Maar ook uitstel van de reis of terugbetaling, indien de passagier dat wenst, behoort tot de mogelijkheden”, zegt de woordvoerster.




10 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Emi De graeve

    7.000 passagiers voor wie het vliegen "levensnoodzakelijk" is. Erg. Maak het vliegen tien keer duurder en dan zullen veel mensen nog één keer op reis kunnen gaan in plaats van ieder jaar.

  • Freddy Van Kerckhove

    Krijgen we terug opnieuw het zelfde spel zoals destijds met Sabena waar ook een pak geld is ingestoken tot het niet meer ging.Ik heb voor een afgelaste vlucht gevraagd om deze terug te betalen maar daar hoor ik niets van

  • Bert De Bruin

    Hoe kun je willen uitbreiden als er al een tekort bestaat voor huidige vluchten? Uitbreiden doe je als je winsten maakt en dus centjes over hebt en niet over de rug van de belastingbetaler.

  • Albert Pittevils

    Dan krijgen andere bedrijfssectoren toch ook steun van de staat? Daar zijn arbeidsplaatsen toch ook belangrijk of niet?

  • Jozef Van Steenbrugge

    Wees realistisch en leer zelf jullie boontjes doppen! Er zullen maatschappijen verdwijnen en tickets zullen duurder worden. Ineens ook de tijd om BTW te heffen op kerosine net als op andere brandstoffen. We beseffen het precies nog niet echt maar de centen zijn op! Dat vadertje staat openbaar vervoer sponsort lijkt mij normaal maar dan heb ik het over bussen en treinen, toch niet over vliegers?