Franstalige vakbonden roepen op tot nationale spoorstaking vanaf 22 uur

De Franstalige spoorvakbonden hebben opgeroepen tot een nationale spoorstaking woensdag vanaf 22.00 uur. Stations en werkplaatsen zullen worden geblokkeerd, aldus de bonden. In verschillende stations in Wallonië en aan de stelplaats in Vorst zijn woensdagavond stakingsposten opgezet, meldt de NMBS.

"We leggen met z'n allen het werk neer", zegt Michel Abdissi, voorzitter van CGSP Cheminots, aan De Morgen. "Techniekers, treinbestuurders, conducteurs. Ook de Vlamingen van ACV en ACOD doen mee. De mensen zijn het beu. Tot wanneer de staking duurt? We gaan door tot de directie hun eenzijdige voorstel terugtrekt."

"De staking gebeurt in gemeenschappelijk front en op nationaal niveau", aldus Abdissi. "De belangrijkste stations van het land zullen worden geblokkeerd, net als de werkplaatsen".

De bonden zijn al langer woedend over de hervormingsplannen die de regering in petto heeft. Dat de directiedagen begin deze week zelf besliste om te snoeien in de vakantiedagen (de zogenoemde 'compensatie') was de druppel. "Sommige mensen verliezen tot 7 à 8 vakantiedagen."

Al voor de start van de staking om 22.00 uur is duidelijk dat een vijftiental treinen het vertrekstation niet zal verlaten. In de stations van Bergen, Moeskroen en Charleroi staan al stakingsposten, weet NMBS-woordvoerder Bart Crols. Ook aan de stelplaats van Vorst staan stakers.

"Het lijkt erop dat het zwaartepunt van de acties in Wallonië zal liggen. Het zijn dan ook de Franstalige bonden die tot de actie oproepen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen impact zal zijn in Vlaanderen", waarschuwt Crols. Veel treinverbindingen lopen van Wallonië naar Brussel en/of Vlaanderen. "De hamvraag is wat er in Brussel zal gebeuren", aldus de woordvoerder.

photo_news

"Tot wanneer de staking duurt? We gaan door tot de directie hun eenzijdige voorstel terugtrekt"

Michel Abdissi (FGTB)

Onduidelijkheid over Vlaamse acties

Ludo Sempels van de Nederlandstalige ACOD wil het woord 'staking' niet in de mond nemen, maar sluit acties van het spoorwegpersoneel niet uit.

"Er is geen stakingsaanzegging", zegt hij. "We roepen dus niet op om het werk neer te leggen. Maar de mensen zijn erg kwaad. Als je weet dat vandaag de technici in de ateliers zijn beginnen protesteren, dan weet je hoe ver het is gekomen. Zij zijn altijd de laatste om te staken. De woede komt van onderen uit. De mensen zijn razend en de gevolgen zullen zich laten voelen."

De christelijke spoorvakbond ACV-Transcom roept, net als ACOD, niet op tot staken. Dat zegt algemeen sectorverantwoordelijke Luc Piens. De maatregel, aldus Piens, "zit diep bij de mensen, bij alle lagen van het personeel. Maar we roepen niet op om actie te ondernemen". "We moeten uit deze impasse raken", aldus nog de vakbondsman.

Of er dan toch aan Vlaamse kant ook gestaakt wordt? "Als de directie haar dictaat niet intrekt, dan weet je dat er problemen komen. De mensen zullen zelf beslissen", aldus Sempels van ACOD.

Nieuw overleg met de directie is nog niet gepland. "We wachten op een uitnodiging", zegt Abdissi. De Franstalige christelijke spoorvakbond is voorzichtiger. "We hopen dat de directie gesprekken start", vertelt Isabelle Bertrand van CSC Transcom. De staking start vandaag om 22.00 uur. "We willen de mensen de kans geven naar huis te gaan", aldus Philippe Dubois, secretaris van de CGSP.

"De mensen zullen zelf beslissen"

Ludo Sempels (ACOD) op de vraag of ook de Vlamingen staken

Verstoord verkeer, ongeloof

De NMBS waarschuwt voor verstoord treinverkeer. "Het treinverkeer zou vanaf woensdagavond 22.00 uur worden gehinderd", aldus de NMBS. "Het is onmogelijk de exacte impact en de plaats van de stakingsacties te voorspellen: deze kan regionaal verschillen maar door de integratie van het Belgische spoorwegnetwerk kan de hinder in heel het land voelbaar zijn."

De spoorwegmaatschappij raadt daarom haar klanten aan de informatiekanalen van NMBS te volgen via de website, op Twitter en Facebook, de app en de aankondigingen in de stations. NMBS betreurt de acties en zal alles in het werk stellen het treinverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen en de eventuele hinder te beperken, luidt het nog.

De oproep van de Franstalige spoorvakbonden om vanaf 22.00 uur tot een nationale spoorstaking over te gaan, is bij de reizigersorganisatie TreinTramBus serieus in het verkeerde keelgat geschoten.

TreinTramBus-voorzitter Stefan Stynen betreurt dat er door deze actie grote onzekerheid bestaat voor de mensen die donderdag met de trein naar het werk willen komen. "Op die manier creëer je het beeld dat je niet op het openbaar vervoer kan rekenen. Dat is natuurlijk nefast wanneer je zoveel mogelijk mensen uit de auto wil krijgen."

Stynen stelt ook aan de kaak dat de staking zo kort volgt op de actiedag van dinsdag. "Toen werd er niet gestaakt bij de NMBS, maar was er bijvoorbeeld wel hinder bij De Lijn. Voor mensen die zowel een trein als een bus nodig hebben, wordt dat dus wel veel. Als je het openbaar vervoer kapot wil krijgen, is dit de juiste manier."

TreinTramBus vindt het verder niet gepast dat de staking nauwelijks enkele uren op voorhand wordt aangekondigd. "Dit kan je moeilijk als een correct aangekondigde staking beschouwen. Ik ben verbaasd dat zo'n beweging in de loop van de dag kan ontstaan. Er bestaat nochtans een protocol, dat ook door de vakbonden ondertekend is, om dit te vermijden."

Ook Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) is niet te spreken over de staking. "Trop is te veel", aldus Timmermans.

VBO reageert scherp op de plotse spoorstaking. "Weinig sociaal. Op een moment dat velen positivisme proberen binnen te brengen in de samenleving door jobcreatie, doet men hier aan jobdestructie. Wanneer gaat men beseffen dat men zo in de eigen voet schiet? Een beetje verantwoordelijkheidszin is op zijn plaats".

Volgens de werkgeversorganisatie is er dan ook dringend nood aan harde afspraken binnen de beheersovereenkomst van de NMBS. "Het mag niet zijn dat een paar mensen het land kunnen gijzelen. Wie wil staken, kan staken. Maar wie wil werken, moet kunnen werken."

"NMBS betreurt deze acties en zal alles in het werk stellen het treinverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen en de eventuele hinder zo veel mogelijk te beperken"

Archiefbeeld van acties bij de NMBS.
photo_news Archiefbeeld van acties bij de NMBS.

"Als je het openbaar vervoer kapot wil krijgen, is dit de juiste manier"

TreinTramBus
Beeld van een eerdere actie van CGSP Cheminots.
photo_news Beeld van een eerdere actie van CGSP Cheminots.

"Trop is te veel. Het mag niet zijn dat een paar mensen het land kunnen gijzelen. Wie wil staken, kan staken. Maar wie wil werken, moet kunnen werken"

VBO

Kredietdagen

De werknemers van de werkplaatsen van de NMBS in Wallonië en Brussel hadden vanochtend al spontaan het werk neergelegd. De werknemers protesteren tegen een maatregel van HR-Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel, waardoor ze volgens de vakbonden een tot twee kredietdagen zouden verliezen. De bond trok tegen de beslissing naar de Raad van State, die nog geen uitspraak deed.

Volgens CGSP-Cheminots heeft HR-Rail niet op de uitspraak gewacht om het aantal kredietdagen, met terugwerkende kracht tot 1 januari, te verminderen. "HR-Rail wil een tot twee kredietdagen schrappen per persoon, zonder de lonen op niveau te brengen."

"De vakbonden hebben vijf maanden de tijd gehad om met alternatieve voorstellen te komen, maar hebben dat niet gedaan. Daarop is beslist de maatregelen van de kredietdagen door te voeren", zegt HR-Rail in een reactie op de werkonderbrekingen.

Kredietdagen worden aan het personeel toegekend omdat het 40 uren presteert per week. De officiële arbeidsduur in België is 38 uur per week, bij het spoor is dat 36 uur per week. Om het verschil te compenseren, krijgen de werknemers krediet- en recuperatiedagen.

photo_news

Overleg

Een vakbondsdelegatie had vanmiddag een gesprek met Michel Bovy, de algemeen directeur van HR-Rail. Hij heeft de bonden verzekerd dat "de deur niet dicht is, maar dat vooral NMBS en Infrabel de touwtjes in handen hebben", zo verklaarde Philippe Dubois van de Franstalige socialistische spoorbond na afloop.

"Iedereen wordt door de maatregelen getroffen. Verlofdagen afnemen valt niet in goede aarde, zeker niet in de werkplaatsen waar mensen zwaar werk uitvoeren", klinkt het.

"Ondanks de voorgestelde alternatieven van het gemeenschapelijk vakbondsfront weigerde de directie de intrekking van de maatregelen die aanleiding gaven tot de hevige reacties van het personeel. Door de onverzettelijkheid van de directie draagt zij de verantwoordelijkheid in het huidige conflict en het stopzetten van de sociale dialoog", stelt het gemeenschappelijk vakbondsfront in een persbericht.

De directies van de spoorwegen zijn bereid om verder te overleggen over de timing en de toepassing van maatregelen om de productiviteit te verhogen. Maar die moeten wel hetzelfde resultaat opleveren als de maatregelen die in december werden goedgekeurd.

"Door de onverzettelijkheid van de directie draagt zij de verantwoordelijkheid in het huidige conflict en het stopzetten van de sociale dialoog"

Gemeenschappelijk vakbondsfront

Minister van Mobiliteit: "Dit is triest, mijn deur staat altijd open"

Kersvers minister van Mobiliteit François Bellot (MR) heeft tijdens de presentatie van zijn beleidsnota in de Kamercommissie Infrastructuur de wilde staking bij het spoor "triest" genoemd.

"Ik ben triest dat er vandaag een staking is voor een sociaal akkoord waarvan de inkt nog niet droog is", aldus Bellot in een reactie.

"Ik ben een man van dialoog, ik verkies overleg en mijn deur staat altijd open." "Ik ben positief ingesteld en het is in het belang van iedereen dat er win-winoplossingen gevonden worden", aldus Bellot, die waarschuwt voor een mogelijk opgelegde liberalisering van het spoor in 2023 door de Europese Commissie. "Daarom is er een sterke visie nodig als we een toekomst willen voor de historische operator in België."

Aan de stakers van het NMBS-personeel vraagt Bellot om zich "in de plaats te stellen van de burger". "Gisteren doet iedereen bij de NMBS mee aan de nationale staking, behalve zij die instaan voor het operationele, om de betogers in Brussel te krijgen. Een dag later wordt er dan een wilde staking georganiseerd. Ik zeg u: pas op! En dit om twee redenen: er worden mensen gegijzeld die gaan werken én er is net een sociaal akkoord getekend. Wat is van dat laatste dan nog de waarde?" De minister wees er ook op dat er al jaren een protocolakkoord is rond wilde stakingen, dat ook in het nieuwe beheerscontract wordt opgenomen.

photo_news

"Stel u in de plaats van de burger. Gisteren doet iedereen bij de NMBS mee aan de nationale staking, behalve zij die instaan voor het operationele, om de betogers in Brussel te krijgen. Een dag later wordt er dan een wilde staking georganiseerd"

Minister Bellot