Frankrijk pleit voor Europese belasting op vliegtuig- en scheepsbrandstof

REUTERS
In het kader van het klimaatdebat pleit Frankrijk voor een Europese belasting op vliegtuigkerosine en scheepsbrandstof. “Het is onverstandig dat er doelstellingen opgelegd worden voor de uitstoot van auto's, maar niet voor vliegtuigen en schepen”, aldus de Franse minister van Economie Bruno Le Maire. "We stellen daarom voor om te werken aan een Europese belasting voor vliegtuig- en scheepsbrandstof.”

De Franse president Emmanuel Macron opperde in mei al een kerosinetaks, in het kader van een reeks hervormingsvoorstellen voor Europa. Het belastingsbeleid in de Europese Unie is evenwel een mijnenveld omdat afzonderlijke staten beslissingen met een veto kunnen blokkeren. 

De Franse minister van Economie Bruno Le Maire.
Photo News De Franse minister van Economie Bruno Le Maire.

Volgens een recente studie zou een Europese belasting op vliegtuigbrandstof de CO2-uitstoot van de luchtvaart met 11 procent kunnen verminderen. Tegelijkertijd zouden vliegtickets duurder worden en zouden minder mensen met het vliegtuig reizen.




75 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Van Biesen

    Het is goedkoper om enkele van mijn vrienden te ontmoeten door via een lowcost maatschappij even naar Barcelona te vliegen voor een citytrip dan als iedereen apart de trein zou moeten nemen om elkaar in Brussel te ontmoeten...

  • Benny Raes

    Het vliegverkeer is wereldwijd verantwoordelijk voor 3% van de CO2. Als ze die met 11% willen verminderen ( Het is minder want het gaat hier enkel om Europa) heb je nog 2,67% over. Dus in totaal blijft er nog 99;67% om aan te pakken. Een maatregel dus die niks opbrengt, behalve financieel dan. Het is gewoon een platte belasting die in de politieke bodemloze put zal verdwijnen.

  • ingrid grieten

    Volgens mij gaan dan heel veel vluchten via Engeland passeren om er even te tanken. Die zitten dan namelijk niet meer in de Europese Unie. Dus de gedachten dat die belasting meer gaat opbrengen zal uiteindelijk resulteren in minder inkomsten. En het milieu.....die krijgt er extra uitstoot bij.

  • Marc Van den Daele

    In plaats van te belasten, verbied gewoon vluchten binnen Europa met een reisafstand korter dan 500km. Milieubelastende vluchten tussen bestemmingen die minder of slechts 1 uur vliegen zijn niet langer te verantwoorden. Maak tgv of eurostar goedkoper door de tarieven voor het gebruik van het spoor te drukken enz. De reiziger gaat in reistijd weinig of niets inboeten.

  • Marc Van den Daele

    In plaats van te belasten, verbied gewoon vluchten binnen Europa met een reisafstand korter dan 500km. Milieubelastende vluchten tussen bestemmingen die minder of slechts 1 uur vliegen zijn niet langer te verantwoorden. Maak tgv of eurostar goedkoper door de tarieven voor het gebruik van het spoor te drukken enz. De reiziger gaat in reistijd weinig of niets inboeten.