Ford schrapt duizenden banen in Europa en sluit mogelijk fabrieken

De assemblagefabriek van Ford in Genk werd eind 2014 al gesloten.
BELGA De assemblagefabriek van Ford in Genk werd eind 2014 al gesloten.
Het Amerikaanse autoconcern Ford gaat in Europa duizenden banen schrappen. De autobouwer wil met een breed herstructureringsplan winstgevender worden en sluit fabriekssluitingen niet uit. Dat heeft Ford donderdag bekendgemaakt.

De autobouwer kampt in Europa met een verouderend modelgamma en een krimpende markt in Groot-Brittannië, de belangrijkste markt voor Ford in Europa. De brexit zou daar bovendien nog meer roet in het eten kunnen gooien. 

Ford stelt zowat 54.000 mensen tewerk in Europa, voornamelijk in Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje. Ford had ook decennialang een assemblagefabriek in Genk, maar die werd eind 2014 gesloten. In Lommel heeft Ford nog zijn belangrijkste testbaan voor Europa.

"Er zal een significante impact zijn in Europa. We gaan alle opties bekijken", zegt Steven Armstrong, topman van Ford Europa. Tot die opties behoren ook fabriekssluitingen.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • joannes Roderigas

    dat de staat dan de invoerrechten verhoogd. meer inkomsten voor hen en minder verkoop van deze wagens. simpel

  • Lutgard Crombez

    Jobs, jobs jobs beloofde Michel in de Kamer, misschien bedoelde hij bij de politie die meer en meer geconfronteerd worden met geweld sedet het opengrenzenbeleid.

  • Dikke Van Aarschot

    kan niet anders in de goedkope loon landen lopen verschillende merken van een en dezelfde band, er moest eens wat van komen.

  • Hendrik Goris

    Duitsland heeft nog 2 Ford fabrieken. Köln is een hele grote en het EU hoofdkwartier, die overleeft het wel. Maar het kleine Saarlouis zou wel eens aan de beurt kunnen zijn.

  • Chris Deckers

    Dit is nog maar een begin, bij alle merken draait de productie ver onder optimaal. De regelgeving maakt de nog te maken auto's al op voorhand onverkoopbaar, dus die worden niet meer gemaakt. Als je geen kolen meer mag stoken gaan de mijnen dicht, als je geen auto meer mag rijden sluiten de autofabrieken. Ondertussen verzint schoonmoeder EU nog wel wat nieuwe " jobs" via nog meer regeltjes en burgerpesterijen.